Wie zijn de goden eigenlijk..

Ria vanB 11 juli 2017

Tijdens het lezen van dit boek, krijg ik meermalen de neiging te checken of het echt niet om een pseudoniem van Stephen King gaat. Zowel de schrijfstijl als verschillende scenes doen me erg aan hem denken. Aangezien King één van mijn favoriete schrijvers is, is dat een compliment.

Gelijk vanaf het begin van het boek, is het verhaal al pakkend. Intrigerend wat mr. Wednesday in het verhaal doet en waarom hij juist Shadow uitkiest als zijn assistent. Waar gaan ze heen, wat is het doel? En waarom heeft mr. Wednesday Shadow écht nodig.
Shadow ontmoet Mr. Wednesday op de dag dat hij vrijkomt van de gevangenis. Hij is op weg naar zijn geliefde vrouw Laura, om haar begrafenis te regelen. De vrouw, voor wie hij drie jaar in de gevangenis zat.

American Gods draait om de 'roadtrip' van Shadow met mr. Wednesday, die ze samen ondernemen. Samen reizen ze langs oude vrienden van Wednesday. Soms gebeuren er wonderlijke zaken. Droomt Shadow? Of gebeurt het echt? Shadow verblijft ook enige tijd in Lakeside, een koud en winters dorp in de bergen, aan een groot meer. Af en toe haalt mr. Wednesday hem op, om klusjes voor hem te doen.

Het verhaal wordt geregeld onderbroken door losse 'Coming to America' verhalen. Eerst lijken deze niet ter zake doende intermezzo's. Langzamerhand wordt duidelijk, dat ze uitleggen, waar het verhaal (ook) over gaat. En vooral over wie. Met deze intermezzo's leren we Goden van de oude wereld kennen.

Het boek werpt een ander licht op Goden en hun ontstaan. Waren er al Goden en zijn 'we' die gaan aanbidden of is het juist andersom? Hebben de Goden mensen nodig om te overleven? Zijn er in de loop der tijden nieuwe Goden opgestaan? Of kregen oude Goden een ander jasje. Kunnen ze samenleven of bestaan ze helemaal niet.

Het boek American Gods neemt je mee op reis. Een reis door Amerika, zoals wij die kennen. Maar kennelijk ook door een deel, dat verborgen is voor de mens. Langzamerhand werkt het toe naar de climax. De reden, waarvoor deze roadtrip wordt ondernomen en daar komt Shadow voor een verrassing te staan.

Aan het eind van het boek, zien we hoe het Shadow verder gaat. Hoe hij zijn leven weer oppakt, nadat hij zijn werk voor mr. Wednesday afgerond heeft. Hier lijken we de echte Shadow te leren kennen.

Waarschijnlijk ga ik het boek nog een keer lezen, omdat ik het gevoel heb veel gemist te hebben. Door een aantal ingewikkelde namen van personages, was verderop in het verhaal niet altijd duidelijk waar ik hen al eerder had ontmoet.

Meer recensies van Ria vanB