Een muzikale novelle

Rita Leyman 27 december 2016
Weihnachtsoratorium is de eerste novelle van Anke Kranendonk. Het is een klein boekje met een zeer mooie kaft ; 2 solsleutels die mooi in elkaar passen als het ware een echte Harmonie. De kaft en de titel vertellen ons dat het een muzikale novelle is.

Helle zingt in een koor. Tijdens het kerstconcert brengen ze het Weihnachtsoratorium van Bach. Helle zingt als sopraan met heel veel liefde als eerbetoon aan Bach maar vooral voor haar Frank, haar man die in het publiek zit. Frank vind het maar een saai boeltje en gaat naar huis. Helle is diep beledigd wanneer ze haar man na het concert niet vind. Hun relatie zit echt in een dipje. De harmonie is ver te zoeken...

Ondanks het mooie boekje, is het verhaal wat tegengevallen. De Duitse zinnen die in het verhaal kwamen, vond ik storend voor mensen die geen Duits kennen. Het verhaal had weinig diepgang, het raakte mij niet en het bleef ook niet nazinderen. Bij een goeie novelle ben je geneigd om het meermaals te herlezen maar deze heb ik maar één keer gelezen.

Ik geef de novelle 2 sterren

Meer recensies van Rita Leyman