"Onderweg" ("On the Move") gaat verder waar Sacks in zijn eerdere autobiografie, "Oom Wolfraam" ("Uncle Tungsten") gebleven was: met zijn universitaire leven, zijn dagen als medisch onderzoeker, zijn neurologische praktijk en zijn carrière als nonfictieschrijver. Zijn boeken zijn velen bekend, maar Sacks schetst in "Onderweg" vaak de achtergrond: hoe deze boeken tot stand kwamen, wat hem op dat moment bezighield. We leren in het boek dan ook veel over zijn leven. Dat leven valt grotendeels samen te vatten onder de noemer "In beweging" (wat ook een veel betere Nederlandse titel was geweest), zowel letterlijk als figuurlijk. In beweging als motorrijder. In beweging op zoek naar een beter bestaan als wetenschapper in Amerika. In beweging als schrijver van populair-wetenschappelijke boeken over uiteenlopende neurologische onderwerpen. In beweging (en stilstand) met zijn homoseksuele geaardheid.

Ik heb de Nederlandse vertaling niet gelezen, dus ik kan niets zeggen over de vertaling (afgezien van de wonderlijke titelkeus). Desalniettemin: "On the Move" is Sacks zoals we hem gewend zijn. Anekdotisch, met af en toe zelfspot, een vlotte stijl (maar moeilijke woorden worden, waar nodig, niet geschuwd). Maar verwacht geen case histories, zoals in zijn andere boeken. Waar "Oom Wolfraam" ("Ungle Tungsten") hier en daar gelardeerd was met stukjes wetenschapsgeschiedenis, zijn die in "Onderweg" ("On the Move") afwezig. De enige case history in "Onderweg" is die van Oliver Sacks zelf. In "Onderweg" maakt een bejaarde, gerespecteerde, wereldberoemde wetenschapper een testament van zijn leven op. En wat een rijk leven!

Reacties op: In beweging

Bestel het boek bij Libris vanaf 15,00 Bestel het ebook bij Libris voor 9,99