Wereldverbeteraars?

02 april 2016
Hoeveel mensen kan je helpen met één euro? Hoeveel van je inkomen kan je weggeven aan goede doelen zonder dat jij en je afhankelijken er zelf onder lijden? Is het effectiever om zelf naar Afrika te gaan, of een goed doel daar te sponsoren? Moet ik altijd mijn directe naasten helpen, of zijn alle wereldbewoners mijn directe naasten? Dat zijn vragen die effectief altruïsten zich stellen, aangespoord door de filosoof Peter Singer. Larissa Macfarquhar onderzoekt de filosofische, morele en sociale grenzen van dit gedachtegoed.

Dat doet ze goed afgewogen. Peter Singer heeft ook diverse boeken over effectief altruïsme geschreven - waaronder "The Most Good You Can Do"; enkele verhalen daarin komen ook voor in Macfarquhars boek, maar bij haar meer gebalanceerd, minder als propaganda voor een beweging - maar doet dat logischerwijs in een wervende stijl. Macfarquhar wil niemand bekeren, maar juist laten zien dat weldoenerij, opofferingsgezindheid, vrijgevigheid - ondanks alle positieve connotaties - net zulke morele en filosofische grenzen lijken te kennen als, zeg, bankieren, het gebruik van geweld, of het consumeren van vlees.

Meer recensies van