In een kort tijdsbestek vinden er voor de kusten van Frankrijk, Italie en Spanje aanslagen plaats waarvan sportduikers het slachtoffer zijn. Hoewel harde bewijzen niet voor het opscheppen liggen, concludeert PADI, s'werelds grootste organisatie op het gebied van persluchtopleidingen, dat de aanslagen expliciet tegen hen gericht zijn. Jens Hamann, een uiterst ervaren PADI instructeur, wordt op pad gestuurd om de dader op te sporen en te stoppen. Een boeiend gevecht met daarin een wisselende rolbezetting van kat en muis, ontpopt zich. Tijdens de slotscene moet de lezer zichzelf dwingen adem te halen, zo zinderend is het. Dodelijke stijging is evenals Hammerhead een fantastische thriller. Vooral in Dodelijke stijging is het woordgebruik fenomenaal, een ervaring die iedere leesfanaat moet ervaren. Naar mijn bescheiden mening is Paul Goeken op dit moment de meest getalenteerde Nederlandse fictie schrijver.