een fenomenaal debuut met prachtige zinnen en veel respect voor de schrijfster

Roos 20 juni 2019
Met De moordenaar, de advocaat en de schrijver heeft Casey N. Cep haar debuut op een fenomenale manier gemaakt. Wat een boek. De ondertitel , over het boek dat Harper Lee nooit schreef, zegt eigenlijk precies waar het over gaat. Deze true crime is opgedeeld in drie delen. In het eerste deel maken we kennis met dominee Willie Maxwell, die in de jaren zeventig verdacht werd van de moord op vijf van zijn familieleden, totdat hij op de begrafenis van zijn laatste vermeende slachtoffer zelf werd vermoord. Vervolgens gaat het boek over Tom Radney, die eerst advocaat van Maxwell was, en daarna de verdediging van zijn moordenaar op hem nam. En het laatste deel is gewijd aan Harper Lee, die van plan was een boek te schrijven over de zaak Maxwell. Vooral dit laatste deel vond ik fantastisch geschreven en heb ik in een adem uitgelezen terwijl ik alle informatie opslurpte. Cep beschrijft namelijk ontzettend veel zonder dat het een moment saai wordt. Behalve veel informatie over de drie genoemde personen geeft ze erg veel achtergrondinformatie en heb ik bijvoorbeeld geleerd over de geschiedenis van levensverzekeringen, het Amerikaans rechtsysteem, de rassenkwestie in het Amerikaanse Zuiden en de geschiedenis van true crime zelf.

Ongetwijfeld zit er heel veel werk in dit boek, het valt op met hoeveel respect naar Lee Cep dit boek heeft geschreven. Het doet je afvragen hoe ze aan al haar informatie komt, maar je twijfelt nooit aan haar oprechtheid. Tegelijk schrijft ze prachtige zinnen, waardoor ik hoop dat ze nog veel meer zal schrijven en het niet alleen bij true crime blijft. Zo schrijft ze bijvoorbeeld ‘Er werd niemand neergeschoten op de uitvaart van de man die was neergeschoten op een uitvaart’(p. 158); haar schrijfstijl lijkt regelmatig een vleugje poëzie te bevatten.

Het boek maakt dat ik meer wil weten over Harper Lee en dat ik het lang geleden op de middelbare school gelezen To kill a Mockingbird heel graag wil herlezen, en daarna haar nog niet zo lang geleden uitgegeven Go set a watchman. Het is ontzettend jammer dat Harper Lee het boek over deze zaak nooit heeft geschreven, al wordt heel goed duidelijk waarom ze dit niet heeft gedaan. Gelukkig heeft Casey N. Cep haar boek wel geschreven. Wat een boek om je debuut mee te maken! Wat mij betreft echt een aanrader!

Meer recensies van Roos