Vuurstorm

Roosje 03 juli 2019
De Vuurstorm, geschreven door Frank Goldammer. Het verhaal draait om Max Heller, een Duits rechercheur, tijdens de laatste oorlogsjaren in Dresden. Hij heeft het al moeilijk: hij wil niets van de SS weten en manoeuvreert moeizaam met zijn handelen en woorden om niet opgepakt te worden. In oorlogsjaren zijn dode lichamen niet zo vreemd. Maar de gruwelijk verminkte lijken van jonge vrouwen hebben niets met de oorlog te maken. Een monster is bezig met het afslachten van hen. En Max gaat op zijn manier te werk om koste wat kost de dader te vinden. Tussendoor krijgen we ook te maken met de bombardementen van de Engelsen op Dresden. Mensen zijn in paniek, vanwege de bombardementen, maar ook vanwege het monster dat vrij rondloopt. En in de puinhopen van Dresden gaat Max op eigen initiatief, ondanks alle tegenwerkingen, verder met zoeken.
De ontknoping is verrassend. Het verhaal laat ook goed zien hoe een invloed een bombardement heeft op de bevolking. Mensen zijn alles kwijt en raken ontheemd.
Een goed geschreven verhaal, maar in sommige delen wordt iets te lang uitgeweid over situaties.

Meer recensies van Roosje