Man man man, sinds De Boekendief van Zuzak niet meer zo kapot geweest van een boek. Ik vond Het spel van de engel echt al heel goed, die ik per ongeluk eerst had gelezen omdat ik de volgorde van de boeken niet wist en die zich chronologisch eerder afspeelde. Maar bij De schaduw van de wind is alles nog iets mooier, de taal, de personages, het plot, alles gaat recht door je hard. Zulke boeken zouden met een waarschuwing gepaard moeten gaan.

Terwijl ik deze recensie uit mijn hart probeer te stampen komt net het liedje ‘Kissing the lipless‘ van The Shins voorbij. Toepasselijk wel.

Waar ik Het spel van de engel té mysterieus en barok vond, viel me dat bij De schaduw van de wind nauwelijks meer op. Ik had ook meer met dit verhaal, alles klopte. Het is een liefdesverhaal in de meest trieste vorm van het woord maar het is ook een verhaal over boeken en lezen. Boeken over boeken, ik houd daar van. Af en toe kwamen zinnen me een beetje cheesy over, maar dat kan heel goed door de vertaling komen, dus dat zien we maar door de vingers.

Inhoudelijk kan ik er niet zoveel over zeggen behalve dan dat ik het dus heel goed en mooi vond en het iedereen aan kan raden en dat als je het dan uit hebt je wel moet huilen van triestheid en mooiheid. Ik kreeg gelijk zin om mijn taallessen Spaans weer op te pakken en te verhuizen naar Barcelona.

Reacties op: Even bijkomen

Bestel dit ebook vanaf  €5,99 bij