Boeken over boeken

31 januari 2016
Een dystopische roman die ik wel weet te waarderen. Hij was niet zo ongeloofwaardig als de tegenwoordige young-adult boeken en ook niet zo duister als bijvoorbeeld 1984 of Brave New World.

Het verhaal is vrij simpel: in een toekomst zijn boeken verboden. Mensen die wel boeken hebben worden opgespeurd en hun boeken worden dan door de omgekeerde brandweermannen verbrandt. Montag is zo’n vuurman. Hij is een beetje een dommie want stiekem is hij net als Liesel een boekendiefje en door een reeks gebeurtenissen komt hij in de marges van de samenleving terecht.

Alhoewel het verhaal me aan het einde een beetje begon te vervelen, het was een beetje te actiefilmachtig voor me, heb ik toch van dit boek genoten. Niet alleen zaten er een reeks sympathieke personages (Montag, Faber, Clarisse) versus een reeks onsympathieke personages in (Mildred en co., Beatty), het taalgebruik was simpel maar zo goed. Geen opsmuk, maar rake passages en zinnen die zo op een tegeltje kunnen.

Meer recensies van