Uitstekend vermaak

22 januari 2016
Nadat dit boek afgeprijsd was tot tien euro en ik het talloze malen had ingepakt en afgerekend besloot ik het zelf ook eens ter hand te nemen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dit een prima boek te zijn. Niet super hoogdravend, soms een tikkeltje voorspelbaar zelfs, maar echt een verhaal waar je helemaal in zit. De hoofd- en bijpersonages zijn goed uitgewerkt en situaties en gevoelens worden op een bondige maar sterke manier beschreven. Het verhaal is bij vlagen grappig, ontroerend en tenenkrommend. Ik heb niet hardop hoeven lachen of huilen, maar het liet me ook niet onberoerd.

Zo had ik het gelijk te doen met Don. Over het algemeen houdt ik niet zo van de verheerlijking van autisten. Soms wordt er gedaan alsof het lieve diertjes zijn, als aapjes in de dierentuin. Maar dat wordt in dit boek juist doorbroken. De handige en minder handige eigenschappen worden uitgelicht, er wordt een subjectief oordeel over geveld maar er wordt nooit de suggestie gewekt dat iets ‘schattig‘ is.

Ook Rosie vond ik gelijk een leuk personage. Recht voor zijn raap, geen poespas. Ze wordt ook niet als boeman afgeschilderd en ze heeft gelijk een soort respect voor Dons leefwijze, maar heeft ook haar twijfels. Het Vader Project vond ik niet zo boeiend eerlijk gezegd, maar zonder deze verhaallijn had het plot wel heel erg op een rom-com geleken (hoi When Harry Met Sally).

Ik zou dit boek niet nog eens lezen en ik ben ook niet echt nieuwsgierig naar deel I, het is goed zo. Het is een boek op zichzelf, en een prima boek, dus jammer dat het moet worden uitgemolken met een deel II. En waarschijnlijk een deel III en een boek vanuit het standpunt van Rosie. Maar dat heeft verder niets met dit boek te maken. Echt een zomerboek om in een middagje te verslinden, top.

Meer recensies van