Toepasselijk dat ik dit boek las terwijl ik een dagje op het strand van Kijkduin vertoefde en later het laatste stukje terwijl ik het zand van me af liet glijden in bad. Het boek liet zich echter niet zo makkelijk loslaten. Ik denk dat ik nog heel wat dagen korreltjes van dit boek in mijn hoofd ga vinden.

Aanvankelijk dacht ik dat Voor altijd voor het laatst een verzameling korte verhalen was. In de winkel had ik het boek slechts kort doorgebladerd voor ik overging tot de aankoop. Bij sommige boeken heb je niet zo lang nodig en dan heb je bijna altijd gelijk.

Ik vond het prachtig. Ook erg knap, dat je met zo een beperkt aantal pagina’s en zinnen zo een dik verhaal kan vertellen, met een grote tijdspanne en een enorme persoonlijke ontwikkeling. In de flap staat dat het een persoonlijke inslag heeft en je krijgt het gevoel alsof je flarden uit de memoires van Tjitske Jansen leest. Je bent als lezer heel intiem betrokken bij het verhaal terwijl je tegelijkertijd het idee krijgt dat de vertelster een aanschouwer van haar eigen leven is. Alsof ze een fotoboek van haar eigen leven doorbladert en daar kort een onderschrift bij bedenkt. Wat mij betreft mogen meer boeken zo opgeschreven worden, ik vond het een verademing om te lezen. Er is niets mis met los zand, met schrijven in flarden, het heeft juist iets mysterieus.

Ik had dit best vijf sterren kunnen geven, echt. Maar daarvoor kwam het tóch nog niet dichtbij genoeg. Wel wil ik heel snel meer van haar hand lezen, zeker naar haar poëzie ben ik razend benieuwd geworden. Als je proza al zo schrijft hoe mooi moeten je gedichten dan wel niet rollen?

Reacties op: Wat is er mis met los zand?

Bestel het boek bij Libris vanaf 17,99 Bestel het ebook bij Libris voor 11,99
Bestel het boek bij Blz. vanaf 17,99 Bestel het ebook bij Blz. voor 11,99