Lezen met je kat op schoot

In dit aandoenlijke feelgood-verhaal is de hoofdrol weggelegd voor niemand minder dan Molly. Molly is een knappe, maar ietwat overbehaarde jonge dame. Molly is namelijk een kat. Een Cyperse poes eigenlijk, die een luxe leventje leidt bij een oudere vergeetachtige dame. Wanneer de kattenhatende zoon van deze dame merkt dat zijn moeder echt dement begint te worden, brengt hij Molly naar een ander adres. Daar moet ze proberen samen te leven met drie onsympathieke honden. Wanneer haar nieuwe nalatige baasje haar ook nog eens met regelmaat vergeet eten te geven, besluit ze weg te lopen. Het avontuur begint….

Hoewel een verhaal dat geschreven is vanuit het oogpunt van een kat best even wennen is, zat ik verrassend snel met de sympathieke Molly mee te leven. De aanloop is wel wat langdradig en had best wat korter gemogen. Molly deed er in mijn beleving wel erg lang over om van A naar B te lopen. Maar eenmaal aangekomen op haar bestemming begint het verhaal pas goed en wordt het echt vermakelijk. Vanaf dat moment komen er ook een aantal nieuwe personages naar voren, waaronder een knappe zwarte kater, café-eigenaresse Debbie en haar puberdochter.

Auteur Melissa Daley bewijst over een levendige fantasie te beschikken en kan zich schijnbaar moeiteloos inleven in de belevingswereld van een kat. Haar schrijfstijl is eenvoudig, ze lijkt zich haast te hebben willen richten op een jong publiek, hoewel ze af en toe toch woorden gebruikt die niet zo alledaags zijn. Ja, Molly blijkt een intelligent beestje!

In Molly & het kattencafé fascineerde het personage Debbie me het meest, waarschijnlijk omdat ze net als ik een vrouw van in de veertig is. Ik had graag gezien dat zij en de personages om haar heen al wat eerder naar voren waren gekomen in het boek. Ondanks dat smaakt het boek toch naar meer. Gelukkig is er al een tweede deel over Molly en het kattencafé in de maak: Winter in het kattencafé. Dus dat belooft veel goeds!

Ben je gek op katten en heb je boeken als Bob de straatkat en Dewey, de bibliotheekkat verslonden? Dan is dit echt een boek dat je gelezen moet hebben. Wie weet ga je katten daarna wel met heel andere ogen bekijken. Een heerlijk boek voor tussendoor, met je verstand op nul genieten tijdens een vakantie of gewoon thuis (met een kat op schoot) op de bank.

Meer recensies van Sandra Hutchison