Benauwdend mooi

05 juli 2018
Ik luisterde onlangs naar het luisterboek van Birk van Jaap Robben en direct daarna las ik het e-book. Het is net als met het boek en de film, het boek is altijd beter, ALTIJD, ook in vergelijking met het luisterboek.

In Birk wordt het verhaal verteld over Mikael (9 jaar oud), hij woont ergens op een afgelegen eiland (er staan slechts drie huizen op het eiland) en zijn vader Birk verdrinkt voor zijn ogen. Hoe vertelt hij dit aan zijn moeder, hoe gaan zij om met dit verlies, de rouw en het schuldgevoel? Moeder komt steeds naderbij, stap voor stap en zij lijkt zich in een onmogelijke positie te wringen. Ook Karl woont op dit eiland, Mikael helpt hem soms met het sorteren van de vis die hij vangt.

Birk is in ik-vorm geschreven, hierdoor voelt het verhaal dichtbij en voel je de opgebouwde beklemming in dit boek, een goede keuze van de auteur. Ik vond het mooi dat er maar weinig mensen meespelen in dit boek, naast Mikael, zijn moeder en overleden vader Birk speelt Karl voornamelijk de rol van irritante buurman, mevrouw Augusta is al enige tijd geleden overleden en dan zijn er nog “Brigitta” (naam van de boot waarmee twee wekelijks de boodschappen en post wordt bezorgd) en Ingmar, de zoon van “Brigitta”. Heel het boek speelt zich rondom deze personages af en op of nabij het eiland.

De gesprekken worden afgewisseld met bijzondere observaties. Overgeven, plassen, poep, het komt allemaal voor in Birk en wordt uitermate gedetailleerd omschreven door Robben.

Wat mij opviel in Birk en mooie zinnen (en oh wat staan er veel mooie zinnen in dit boek!).................... lees verder op mijn blog:

Meer recensies van