mooi geschreven

Sandra 27 juni 2019
Judith is weer bij haar oma ingetrokken nadat ze haar studentenkamer en haar studie heeft verlaten. Ze woonde altijd al bij haar oma , haar moeder heeft ze nooit gekend die is overleden bij haar geboorte.

Sinds Judith weer bij haar oma Nini woont merkt ze dat oma achteruit is gegaan tijdens haar afwezigheid. Ze is vaak angstig, moet ’s nachts een paar keer haar bed uit ,heeft het vaak over vroeger en lijkt soms afwezig. Judith studeert niet meer maar de hele dag bij oma zitten is ook geen optie. In de krant ziet ze een oproep voor figuranten in een oorlogsfilm en om de tijd te verdrijven meldt ze zich aan. Ze hoopt via deze weg ook een beetje inzicht te krijgen in het leven van haar oma, een Auschwitz-overlevende.

Alles in mijn leven is minder erg dan wat jou overkomen is

De filmset maakt veel indruk op Judith; de mensen maar ook de setting van de film. Ze is een edelfigurant wat inhoudt dat ze redelijk vaak in beeld is en ook wat tekst heeft af en toe. De zorg voor Nini wordt wel steeds lastiger te combineren met de lange dagen op de filmset en als snel komt de dag dat Judith oma niet meer alleen thuis kan laten. Ze vindt het moeilijk om haar oma zo in de war mee te maken.
Het boek is gericht aan oma, alles wordt tegen haar verteld. De beschrijvingen van de draaidagen op zich nemen een erg groot deel van het verhaal in beslag, minder had ook kunnen volstaan. Aan het einde van het boek ziet Judith de film in de bioscoop en wordt eigenlijk de complete film verteld. Het einde is een beetje te makkelijk, daar had iets dieper op ingegaan mogen worden.
De schrijfstijl is prettig maar soms ook wel wat warrig, soms weet je niet of Judith iets aan het vertellen is of dat ze een scene speelt maar hinderlijk is dit niet. De worsteling van Judith om haar dementeerde oma te begrijpen, te verzorgen en te helpen komt goed naar voren doordat je achter een gesproken zin ook vaak de gedachte van Judith leest. :

Misschien moet ik er niet zo tegen vechten

Een aparte insteek om een oorlogsverhaal te vertellen aan de hand van een te maken film want wat is waargebeurd en wat niet? Of het figureren in film een manier is om het verleden van je oma beter te begrijpen…..dat gaat misschien wat ver maar de gedachte alleen al is wel mooi.

Meer recensies van Sandra