Het ene boek dat het andere boek niet was: Het huis aan de Gouden bocht

06 oktober 2014
Het huis aan de Gouden bocht

Misschien vond ik Het huis aan de Gouden bocht ongeloofwaardig omdat ik het las als een historische literaire roman en vond ik het verhaal bijna kinderachtig omdat het over een kind ging, vanuit de belevingswereld van een kind van 18 jaar geschreven was? Ik bedoel, Nella wordt neergezet als een feministe ten top in de 17e eeuw en mijns inziens is dit toch zeker een eeuw of 4 te vroeg? Nella wordt op een zeker moment als een sterke vrouw gezien door haar man, deze man heeft zij, gebaseerd op wat ik gelezen heb in het boek, maar een keer of 10 gezien. Daarbij, een sterke vrouw van amper 18 jaar, een meisje dat nog niets noemenswaardig heeft gedaan in haar leven, tenzij je het verkopen van en het bekijken van suiker als “sterk” omschrijft?

Nella snakt in het boek naar de aandacht van haar man, maandenlang dweept zij over hem, ze wil zijn armen om haar heen voelen, zijn mond op de hare voelen, maar waarom neemt zij zelf het initiatief niet, juist omdat vrouwen dat destijds nog niet openlijk deden, genegenheid ontving je, je dwong het in die tijd, zeker als vrouw zijnde, niet af*. Ik zei het al, ze wordt neergezet als een feministe, voor mij een tikkeltje ongeloofwaardig.

Lees verder op mijn blog: klik

Meer recensies van