Sanne de Graaf Hebban Recensent

Met zijn blauwe kaft, de storm, het woelige water en de jongen die wordt omgeven door oplichtende sterren is de cover echt een plaatje. Maar heeft de cover je nog niet kunnen verleiden, begin dan alsjeblieft met lezen, want Stormwachter van Catherine Doyle is zo'n boek dat er niet alleen schitterend uitziet, magisch zelfs, maar dat van binnen net zo adembenemend is.

Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore is het eerste deel in de serie. We ontmoeten Fionn Boyle die samen met zijn zus vertrekt naar het eiland Arranmore. Zijn vader is omgekomen op het eiland en zijn moeder kan overmand door verdriet, niet goed voor de kinderen zorgen.
Fionns zus is al vaker op Arranmore geweest, maar Fionn nog nooit. Als Fionn eenmaal een voet op het eiland zet, voelt hij het tot leven komen. Later zal Fionn merken dat hijzelf ook tot leven zal komen. Elke generatie kiest het eiland een nieuwe Stormwachter. De stormwachter heeft als zware taak het eiland te beschermen tegen oude vijanden. Een taak die de steeds ouder wordende opa van Fionn niet langer meer op zich kan nemen. Het is tijd voor een nieuwe stormwachter.

Die magie en de eeuwenoude oorlog die rondom het eiland raast is door de fijne schrijfstijl heel goed voelbaar. Catherine Doyle heeft getoverd met woorden, woorden die magie brengen in het verhaal en in je hart, net zoals de kaarsen magie brengen op Arranmore. In detail bespreekt ze de magie, de omgeving van Arranmore en de gevoelens van Fionn, maar zonder moeilijk taalgebruik of langdradig te worden. Als lezer is het je zeer gemakkelijk gemaakt om mee te leven met Fionn, zijn angsten, de ruzies met zijn zus en de grote last die door het gemis van zijn vader op hem drukt.
Met haar fijne woordkeuze weet Catherine Doyle je ook aan de hand mee te nemen over het eiland. Naar de rotsen en de vuurtoren, over zee en door het water. Door haar fijne beschrijvingen proef je bijna de zilte zeelucht en voel je de wind in je haren. Doyle is een heuse woordmagiër, dat blijkt ook uit de vele bijzondere en treffende quotes die het boek bevat.

Naast een flinke dosis magie en mooie woorden is er ook veel ruimte voor gevoelens en emoties. Catherine Doyle besteedt veel aandacht aan moed en angst (wat voor de een heel gewoon is, kan voor de ander zorgen voor stress en verdriet), maar doet dat op een hele subtiele en fijngevoelige manier. Dit zorgt voor veel begrip voor hoofdpersoon Fionn. Hij is een lieve, gevoelige jongen en heeft door het verlies van zijn vader en de depressie van zijn moeder al veel meegemaakt. Als lezer zie je hem en zijn angst niet als vreemd, maar juist als heel menselijk en vertrouwd. Als blijkt dat de angst voor de zee Fionn behoorlijk in de weg zit, zal hij moed moeten tonen om hier overheen te komen.

"'Er zijn allerlei soorten moed, Fionn. Vaak is de reis die we in onszelf afleggen zwaarder dan de woeligste zee.'"

Naast verlies, angst en moed is er nog een ander onderwerp dat door Doyle zorgvuldig, maar subtiel wordt besproken: ouder worden. Door het verdriet van zijn moeder en het ontbreken van een vader, heeft Fionn veel ouderlijke taken op zich genomen. Eenmaal op het eiland, als hij zijn opa ontmoet, ontdekt Fionn wat het is als er voor jou wordt gezorgd. Fionn voelt de liefde van familie, hoe het is om iemand bij je te hebben die op je lijkt, die om je geeft. Zijn opa krijgt al snel een hele belangrijke rol in zowel het boek als in het leven van Fionn. Maar opa's worden ouder, met alle daarbij behorend ongemakken. Het ouder worden en de vergeetachtigheid van Fionns opa zorgen voor een emotionele situatie. Toch heeft de opa van Fionn een hele mooie kijk op dementeren en wederom is het Doyle gelukt om je hiermee te raken.

"Er klonk niet alleen opwinding door in zijn stem, maar ook dat gevoel dat in de hoekjes van je hart knijpt en je ineens helemaal vult vanbinnen."

Een quote uit het boek beschrijft precies hoe ik het boek heb ervaren. Het omschrijft dat gevoel van enthousiasme. Zo'n gevoel dat op je gezicht is te lezen, waarvan ogen gaan stralen, dat kriebelt tot in je tenen. Je voelt het in je buik, je voelt het in je hart. Het enthousiasme waarmee Catherine Doyle haar boek heeft geschreven. Het zijn dit soort zinnen die je raken, je laten landen en beseffen dat we mogen voelen wat we voelen. Het zijn dit soort quotes die Stormwachter bijzonder maakt.

Stormwachter is gevoelig, scherp, stoer, ontroerend, avontuurlijk en magisch. Prachtige elementen die fijn samenkomen. Goed leesbaar vanaf een jaar of negen, maar ook voor volwassenen erg mooi. Een aanrader voor iedereen die houdt van echte mensen in een betoverende wereld. Vijf sterren.

Reacties op: Een magisch verhaal boordevol gevoelens en emoties

Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore - Catherine Doyle
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99