Als een treinvaart door het boek

Saskia 26 oktober 2015
Val en Verlossing al weer het laatste deel van de Grisha-trilogie. Wat voor einde weet Bardugo er van te maken. Als een treinvaart raast het boek naar een onverwachte ontknoping.

Waar we in Dreiging en Duisternis werden achtergelaten in een neergestorte wereld gaan we diep onder de grond verder. Word Alina een kleine Heilige en krijgt ze vele volgelingen. Maar staan die allemaal wel echt aan haar kant. Alina komt sterk terug en neemt je mee in haar verhaal vol met onmogelijke (Nee onwaarschijnlijke) gebeurtenissen.

Met een onmogelijke liefde, vriendschap, een offer, duisternis, licht, vastberadenheid en verrassingen geeft Bardugo een geweldig einde aan de serie. Het lot van Ravka zal het levenspad van Alina bepalen maar welk lot zal Ravka overkomen.

Ik kon in deze boeken niet heel veel Russische invloeden vinden, al was dat zeker geen min punt in het verhaal, behalve losse woorden en beschrijvingen van speelgoed die uit poppetjes bestaat die je kan pellen en telkens kleiner worden. Voor haar volgende serie schijnt ze de geschiedenis van Nederland als inspiratie te gebruiken misschien gaan we hier meer van terug herkennen. Bardugo heeft met deze serie een mooie plek verworven binnen de YA wereld en zal met haar schijf stijl in menig boekenkast komen te staan.

Meer recensies van Saskia