Recensie

savanna-vries 08 juli 2019
Recensie boek: Leren omgaan met personen met autismekenmerken.
Geschreven door: Anne- Marijn Somers

Wat was mijn verwachting van het boek? Niet zo erg veel. Waarom? Ieder persoon met autisme is anders en er is geen standaard benaderingswijze. Iedereen heeft een andere behoefte en niemand lijkt op elkaar. Maar is dat ook niet zo bij iedereen? Iedereen heeft andere behoeftes, zo ook mensen met autisme.
Dit is ook precies wat Anne- Marijn Somers je probeerd te vertellen in dit boekje. Ze begint met verhalen, ervaringen, gebeurtenissen met mensen met autisme. Hoe ziet zoiets er nou uit? Hoe ziet het eruit in de ogen van een moeder, vader, verzorger, oppas, zus en ga zo maar door. In de verhalen alleen kun je al lezen dat iedereen anders is. De 1 is snel boos, de ander erg opgewekt, de 1 houd van aanrakingen en de ander vind het maar niets.
De verhalen zijn erg boeiend om te lezen en laten je zien hoe het gaat in het dagelijks leven van deze mensen.
In het tweede hoofdstuk word uitgelegd wat autisme is en worden standaard zaken duidelijk gemaakt die horen bij autisme. Algemene wijzes die voor iedereen geld bijvoorbeeld het bieden van structuur, het geven van liefde en het niet bestraffen van daden, want dit werkt tegen.
Er worden kenmerken verteld, en ja er zitten kenmerken tussen die jij misschien ook wel hebt, maar dit zegt natuurlijk niet dat jij ook meteen autisme hebt. Autisme zijn meerdere kenmerken bijelkaar waar niet alleen jij hinder van ondervindt, maar ook de omgeving.
Dit boek is erg mooi geschreven en laat je meekijken, meedenken en meeleven. Goede duidelijke informatie waar je iets aan hebt!
Ik had alleen wel misschien een andere titel gekozen, dit omdat het nu lijkt dat iedereen dezelfde benadering heeft en dat je met alle mensen met autisme gelijk omgaat. En als tip zal ik meer gaan voor alinea's in het boek omdat het heel erg veel en druk lijkt met een pagina met alleen maar woorden en weinig witregels. Een nieuwe zin beginnen en niet achter elkaar door oogt denk ik voor sommige mensen wat fijner!
Van mij krijgt dit boek 3.5/5 sterren!

Meer recensies van savanna-vries