Een echte aanrader!

Sceptica 12 juni 2019
De Nederlandse rechercheur Sylvia Pronk is op vakantie in Zuid-Frankrijk. Haar rust wordt echter abrupt verstoord als Francine Huibregts, die met haar gezin een paar huizen verderop verblijft, opeens verdwijnt. Hoewel de Franse rechercheur Ludovic Lebon Sylvia verbiedt zich ermee te bemoeien, kan zij het toch niet laten zich te verdiepen in de zaak.

Terug in Nederland wordt Sylvia op een zaak gezet die gelinkt blijkt te zijn aan de verdwijning in Frankrijk. Omdat er zowel in Nederland als Frankrijk de nodige aanwijzingen worden gevonden, moeten de Nederlandse en Franse rechercheteams nauw samenwerken. De hele zaak dwingt Sylvia over grenzen te gaan die ze niet wil overschrijden.

Het verhaal begint spannend en maakt je meteen nieuwsgierig naar meer, maar hierna neemt Onbegrensd toch wat gas terug. De eerste hoofdstukken laten je vooral proeven van een vakantiesfeer: het is allemaal redelijk rustig en relaxt. Maar als het verhaal eenmaal losbarst, is het ook meteen volle gas. De spanning wordt - op verschillende vlakken - flink opgedreven. Gedurende het verhaal zal je vaak op het puntje van je stoel verblijven. Er zitten ook de nodige plotwendingen in, waardoor je echt goed wakker blijft.

Karakters blijven redelijk oppervlakkig, zo weet je op het einde van het boek nog steeds nauwelijks iets van het hoofdpersonage. Toch valt je dat ook pas op nadat je erover gaat denken, want het boek houdt je zo in de ban, dat je geen tijd hebt om hierbij stil te staan. Ook de omgeving wordt niet heel erg besproken, maar wel voldoende om een goed beeld te kunnen vormen.

Wat wel een beetje jammer is, is dat het geloofwaardigheidsgehalte niet altijd even hoog is. Maar ergens is dat natuurlijk iets wat je vaak ziet bij dit genre. En ook dit gaat je pas (een beetje) tegenstaan als je het boek al een tijdje hebt weggelegd. Een ander minpuntje - maar dat is voor mij persoonlijk - is het open einde. Al zou dit kunnen zijn omdat we Sylvia nog vaker zullen ontmoeten. Ikzelf hoop daar alleszins wel op.

Alles bij elkaar is Onbegrensd een erg vermakelijk en fijn boek dat lekker wegleest. De schrijfstijl is ontzettend prettig en hoewel het af en toe best gruwelijk wordt, blijft de balans mooi bestaan. Ik zou het boek aanraden aan iedereen die een spannend verhaal zoekt, dat niet te moeilijk leest. Ideaal vakantievoer dus!

Meer recensies van Sceptica