Leuk alternatief voor de escape room games

Severine 30 juni 2019
Voor de liefhebbers van de escape room games heeft Ivan Tapia Escape room boek 1 op de markt gebracht. Een boek waarbij je diverse raadsels moet oplossen om zo het einde van het verhaal te bereiken.

Onderzoeksjournalist Candela Fuertes wordt wakker op de vloer van een kamer, waar ze even daarvoor een dodelijk gif heeft ingeademd. Ze heeft nog minder dan een uur te leven. Alleen het tegengif kan haar leven redden. Maar daarvoor moet ze uit het doolhof ontsnappen, en verschillende moeilijke raadsels oplossen. En dit binnen de 60 minuten. De tijd loopt…

Mening
Escape room boek 1 bestaat uit een spannende verhaallijn waarbij je gaandeweg het boek te weten komt waar het allemaal om draait. Na ieder hoofdstuk is er een raadsel die je moet zien op te lossen. Het juiste antwoord leid je dan telkens naar het volgende hoofdstuk.

De raadsel in dit boek zijn meer dan prima. Er is voldoende variatie, zowel wat de moeilijkheidsgraad betreft als de soorten raadsels. Je moet vooral je logisch denkvermogen gebruiken, wil de raadsels tot een goed einde brengen. Vaak krijg je al in de tekst een kleine aanwijzing, maar mocht je toch vastzitten, dan vind je achteraan het boek enkele tips die je kunnen helpen. Per opdracht vind je 5 aanwijzingen, het is dan aan jou om te zien hoeveel je er nodig hebt om verder te geraken. De uiteindelijke oplossing staat ook achteraan het boek.

Sommige opdrachten zijn gemakkelijk en had ik onmiddellijk opgelost, andere zijn dan weer een heel stuk moeilijker. In die gevallen zijn de aanwijzingen zeker welkom. Maar met logisch inzicht en eens goed nadenken lukte het mij om alle antwoorden op de raadsels te vinden. Met af en toe wat extra aanwijzingen weliswaar.

Ivan Tapia stelt Escape room boek 1 voor als een escaperoomthriller. Dit slaat dan voornamelijk op de spannende verhaallijn. Dat er de nodige spanning in zit staat vast. Het is ook wat mysterieus in het begin, je hebt als lezer geen idee waar het verhaal naar toe zal gaan. Hoe verder je komt, hoe duidelijker dit wordt. Alleen de ontknoping vind ik wat vaag, en het sluit ook af met een open einde. Wat ik wel jammer vind. Maar zo heeft Ivan Tapia wel een opening gecreëerd voor een vervolg in Escape room boek 2.

Het verhaal draait rond economie en de beurs. Op zich een boeiend thema, omdat het ons wijst op potentiële gevaren die zich op internationaal vlak kunnen voortdoen. Dat maakt de verhaallijn ook realistischer, je gaat er alleszins dieper bij stil staan. Alleen vrees ik dat het soms wat te technisch en saai kan worden voor mensen die geen economische achtergrond hebben of geen interesse hebben erin. Soms ligt de klemtoon net iets teveel hierop dan op de escape room zelf, vooral gezien de soms vele uitweidingen en flashbacks over wat de wereldwijde beursmarkt betreft.

Oordeel
De verhaallijn kon mij zeker wel bekoren, ik vond deze economische intrige ik erg spannend, en de combinatie met de raadsels op het einde van ieder hoofdstuk zorgde voor een goede afwisseling. Er mocht soms wel nog iets meer nadruk op de ontsnapping uit het doolhof worden gelegd, want dat is in feite het hele idee achter dit boek. En ook het einde mocht wel wat duidelijker zijn. Maar verder heb ik een leuke namiddag gehad met dit boek en veel plezier beleefd in het oplossen van de raadsels. Ik geef Escape room boek 1 drie sterren. Een goede, solide start dus voor Ivan Tapia! En ik ben alvast benieuwd wat het vervolg, Escape room boek 2 zal brengen!

Severine Lefebre
De Perfecte Buren