Een briljant plot dat van begin tot einde perfect in elkaar zit!

Severine 03 juli 2019
Stel je voor dat je thuiskomt en ontdekt dat je echtgenoot verdwenen is. En dat de politie ervan overtuigd is dat je iets te verbergen hebt. Misschien niet over je verdwenen echtgenoot, maar je hebt inderdaad een geheim. Dat niemand weet. Of dat dacht je toch. Want blijkbaar weet er toch iemand wie je bent…

Dit is wat actrice Aimee Sinclair overkomt in Ik weet wie je bent. Een spannende en intrigerende psychologische thriller, die je als lezer meeneemt in de leefwereld van Aimee. Het is de tweede thriller van schrijver en journalist Alice Feeney.

De plot van Ik weet wie je bent zit subliem in elkaar. Heden en verleden wisselen elkaar af, wat zorgt voor vele kleine cliffhangers. Beetje bij beetje leren we meer over Aimee en haar verleden, en de bizarre verdwijning van haar man. De waarheid lijkt voor de hand te liggen, maar schijn bedriegt. Telkens wanneer ik dacht te weten hoe het in elkaar zat, verraste Alice Feeney mij met alweer een ingenieuze wending in het verhaal. Dit ging door tot de ultieme ontknoping van het boek. En daarna was ik sprakeloos…

Het minste wat je dus kunt zeggen, is dat de verhaallijn onvoorspelbaar is. En daar draait het hele idee ook om. Het heeft een psychologisch tintje, het laat je als lezer meedenken en –voelen met Aimee. Zo worden bepaalde niet-uitgesproken gedachten van haar in cursief gedrukt. Een beetje zoals wij ook vaak continu van alles denken, maar niet uitspreken. Dat geeft wel een realistische noot aan het verhaal.

Alice Feeney heeft een heel interessante en aangename manier van schrijven. Eenmaal je begint met lezen, kun je bijna niet meer stoppen. Je ogen vliegen over het verhaal en brengen je in een andere wereld. Alice heeft dan ook een schrijfstijl die volledig passend is in deze context. Het voelt wat filosofisch aan, het neigt naar een psychologische thriller. Waar het niet alleen om de actie en het verhaal gaat, maar over de gevoelens en gedachten van de personages. Met, zoals in de vorige alinea al gezegd, speciale aandacht op wat er allemaal in iemands hoofd kan omgaan. Het cursief zetten van deze tekst is een extra visueel hulpmiddel om dit duidelijk in de verf te zetten.

Naast de subtiliteit van de plot, is ook de weldoordachtheid van de personages kenmerkend in Ik weet wie je bent. Voornamelijk dan het hoofdpersonage Aimee. Doordat de hoofdstukken zich afwisselend in het heden en het verleden afspelen, krijg je op die manier een steeds duidelijker beeld van haar. Het personage nestelt zich in je hoofd, zodat je echt meeleeft met haar. Het is een erg intrigerend personage, dat je pas als je het boek hebt dichtgeklapt helemaal hebt doorgrond. Al blijf je ook dan nog met een vleugje mysterie achter. Daarnaast vond ik ook Maggie een heel interessant personage, een sterke persoonlijkheid met een wisselend karakter. Ook van haar komen we gaandeweg het verhaal meer te weten over haar en over haar gedragingen.

Na haar schitterende debuutboek was ik heel erg benieuwd hoe de tweede thriller van Alice Feeney mij zou bevallen. Ik kan zeggen: héél goed! Ik weet wie je bent is even goed, of zelfs nog nét een tikkeltje beter. Een briljant plot dat van het begin tot het einde perfect in elkaar zat, met een personage waar ik emotie en evolutie in zag. Ik was daarbij ook gefascineerd door de soms filosofische bedenkingen die in het verhaal zaten. Zelfs na het lezen blijft het nog nazinderen in mijn hoofd.

Daarom verdient Ik weet wie je bent de volle 5 sterren! Intussen kijk ik al ongeduldig uit naar een volgend boek!

Severine Lefebre
De Perfecte Buren