Actuele thriller

In Een duister pad van Corine Hartman stapt de lezer in de verwarrende belevingswereld van Faye. Wat is nog echt als de grens tussen goed en fout vervaagt?

Faye woont al bijna haar hele leven in Groot Loenen, een psychiatrische inrichting, waar zij zowel patiënte als dochter van de directeur is.

Faye en haar vijf medepatiënten zien elkaar als familie. Samen volgen ze een dagelijkse routine waarbij wordt gewerkt aan hun geestelijke gezondheid.

“Hij slaat plotseling hard op de tafel. Ik schrik ervan, een van de elastiekjes kletst hard tegen mijn huid. ‘Zo is het genoeg’ zegt hij. ‘Allemachtig’.” Corine Hartman

Dan wordt hun familie uitgebreid met een nieuwe bewoonster, Emilie. Emilie gelooft dat ze achtervolgd wordt door dezelfde mensen die haar vriend Steven hebben vermoord. Maar niemand gelooft haar. Steven heeft toch zelfmoord gepleegd? Daarom komt Emilie ook in Groot Loenen wonen, zodat ze kan werken aan haar waanideeën en achtervolgingswaanzin.

Faye gelooft Emilie. Wanneer Emilie plotseling verdwijnt gaat Faye samen met rechercheur Simon te Bresser op zoek naar Emilie. Ook Simon gelooft dat het verhaal van Emilie best wel eens waar zou kunnen zijn. Zullen Faye en Simon vinden wat ze zoeken en zijn ze bereid de gevolgen van hun zoektocht te aanvaarden?

Een duister pad van Corine Hartman is een orginele thriller met een verrassende verhaallijn binnen een interessante woongemeenschap.

De disfunctionele familie waar Faye met haar medepatiënten deel van uitmaakt is op zijn minst verwarrend maar als lezer krijg je wel het gevoel dat ze zich met elkaar verbonden voelen. De keuze om het boek op te bouwen rondom mensen die kampen met hun geestelijke gezondheid is, gezien de huidige ontwikkelingen en problematiek binnen deze zorgsector, bijzonder actueel.

Corine Hartman trakteert de lezer op een zeer divers gezelschap en een aantal onverwachte wendingen. Vooral de beweegredenen en gelaagdheid van een aantal personages zetten de lezer menigmaal op het verkeerde been.

Een duister pad van Corine Hartman bevat alle ingrediënten voor een goede thriller. Daarom verbaast het mij ook echt dat het verhaal me niet heeft weten te pakken. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik, door de handelwijze van een aantal karakters, moeite had om een binding te voelen met de personages, waardoor ik niet goed in het verhaal kwam.

Ik denk zeker dat veel mensen wel zullen genieten van Een duister pad van Corine Hartman en het een geweldige thriller zullen vinden. Maar ondanks alle goede elementen lukte het mij helaas niet om me in het verhaal te verliezen. Gebaseerd op mijn leesbeleving geef ik Een duister pad drie sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.wordpress.com

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks