Mooie vriendschap

Ferrara van Bert Wagendorp is het, goed afzonderlijk leesbare, vervolg op Ventoux. Een roman over de vriendschap tussen Bart, David, Joost en André.

In Ferrara treffen we de vrienden inmiddels vijf jaar na hun belevenissen in Ventoux. Alle vier lijken ze weerstand te voelen tegen het ouder worden en alle vier hebben ze behoefte aan verandering. Die behoefte lijkt te worden ingevuld wanneer Joost aankondigt een designhotel te willen openen in Ferrara, Italië.

De vrienden besluiten om Joost te gaan helpen met het opknappen van het, nogal vervallen, historische pand. Zo begint hun reis naar en hun avontuur in Italië. Ieder heeft zo zijn eigen redenen om dit avontuur aan te gaan en allemaal bereiden ze zich op een andere manier voor.

Eenmaal in Ferrara komen de mannen voor grotere uitdagingen te staan dan ze voor ogen hadden. Door de keuze van een dochter en de bekentenis van een vriend blijkt een onbezorgd avontuur toch niet zo zorgeloos.

“Toen keek hij naar Perotto en herhaalde zijn woorden in het Italiaans. Perotto lachte zelfverzekerd, hij was niet verrast door Davids reactie. ‘Voor de Egyptenaren was de reiger een soort feniks, die elk jaar herrijst uit zijn as’ zei hij tegen ons. “ Bert Wagendorp

Ze worden allemaal geconfronteerd met hun eigen zorgen en met vergankelijkheid. Maar altijd is daar de vriendschap! Een vriendschap die ieder van hen sterker maakt!

Ferrara van Bert Wagendorp beschrijft een vriendschap tussen mannen zoals ik me kan voorstellen dat mannen hun vriendschap ervaren of zoals ik een vriendschap tussen mannen voor me zie.

Ieder personage heeft zo zijn plussen en minnen wat hen heel menselijk maakt. In de vriendschap die Bert Wagendorp beschrijft accepteren de vrienden elkaar zoals ze zijn en bedekken ze kritiek met humor. De karakters Bart, David, Joost en André lijken uit het leven gegrepen en iedere lezer zou soortgelijke personen in hun omgeving kunnen hebben.

Voor mij bestaat het boek eigenlijk uit twee stukken. Het eerste stuk lijkt vooral een inleiding waarin veel wordt verteld over Ferrara en de omgeving rond Ferrara. Dat deel voelde soms een beetje als een geschiedenisles. Daar is natuurlijk niets mis mee en veel lezers zullen daar zeker van genieten maar voor mij persoonlijk kreeg dat iets te veel de overhand.

In het tweede stuk van het boek kwamen de vrienden voor mij echt tot leven. Ferrara en omgeving voelde hier meer als een onderdeel van de reis waardoor ik me er ook een betere voorstelling van kon maken. Ik zag de locatie nu door de ogen van de vrienden. In dit deel van het boek heb ik ook echt genoten van de, heel mooi omschreven, onderlinge relaties. De manier waarop verdriet, angst en vreugde in de vriendschap is verwerkt vond ik een groot pluspunt van het verhaal.

Ferrara van Bert Wagendorp is een boek waar iedere lezer waarschijnlijk iets anders uit zal halen en is zeker het lezen waard. Ik geef Ferrara 3.5 sterren.

Deze recensie schreef ik voor, en is terug te vinden op, de blog In de Boekenkast: https://indeboekenkast.wordpress.com

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks