Overleven in een onbekende wereld

Hoe kan ze zichzelf redden in een wereld die ze niet kent?

In Prinses Maan en de heerser van het duister van Leonie Sophia van den Hoek leeft Maan al zolang ze zich kan herinneren in een ondergronds gevangenenkamp van ‘het systeem’. Maan kent alleen die wereld. Alles wat ze over de wereld daarbuiten weet heeft ze gehoord of gelezen.

Maan en haar kampgenoten moeten dagelijks vechten voor hun leven, maar op een dag weet Maan te ontsnappen, weg van de angst die ze al haar hele leven kent. Al snel ontdekt Maan dat ze misschien banger moet zijn voor de wereld buiten het gevangenenkamp dan voor de plek waarvandaan ze gevlucht is. Ze moet opnieuw vechten om te overleven en dan ontdekt ze ook nog dat ze beschikt over bepaalde gaven die ze nog niet onder controle heeft.

“ ‘Kom eens hier meisje. Ik weet zeker dat de mannen goud geld willen betalen om een nacht met je door te brengen.’ Maan heeft het gevoel dat ze in het hol van de leeuw terecht is gekomen. Dit is waar het systeem vrouwen voor wilde beschermen, dacht ze.” Leonie Sophia van den Hoek

Maan moet zien te achterhalen waar zij en haar gaven vandaan komen. In haar zoektocht zal ze ontdekken wie haar echte vrienden zijn, of haar geliefde van haar of van haar gaven houdt en wie haar familie is. Zal Maan op tijd vriend en vijand kunnen onderscheiden en zal ze haar gaven leren beheersen zodat ze zichzelf en anderen kan beschermen?

Leonie Sophia van den Hoek heeft mij met Prinses Maan en de heerser van het duister best omver weten te blazen. Haar boek start direct vanaf de eerste bladzijde. Geen enorme introducties maar gelijk een spannend verhaal, zonder dat je het gevoel hebt dat je niet genoeg weet over de personages.

Leonie Sophia van den Hoek heeft het verhaal van Maan op een zeer fijne wijze op papier gezet. De belevenissen van Maan lezen vloeiend en het verhaal voelt fris en verrassend. Soms wil je het boek gewoon even wegleggen om het niet te snel uit te lezen en er op die manier zolang mogelijk van te genieten.

Prinses Maan en de heerser van het duister bevat een aantal sterke en interessante personages. De kracht van die personages is niet altijd onmiddellijk duidelijk maar ontwikkelt zich bij sommige in de loop van het verhaal. Het personage van Maan is er één die je direct vanaf het begin beter wil leren kennen.

Aan de manier waarop het boek is vormgegeven, zoals bijvoorbeeld de cover en het lettertype, kan je zien dat hier aandacht aan is besteed. Verhaal en omlijsting vormen daardoor een harmonieus geheel.

Prinses Maan en de heerser van het duister is een fantasyroman waarvan, denk ik, veel fantasy liefhebbers zullen genieten. Het verhaal bevat veel actie, een bijzondere wereld, magie en een hoop boeiende wendingen.

Over Leonie Sophia van den Hoek las ik dat zij gelooft dat je alles kan zijn wat je wil. Ik hoop dat ze schrijfster wil zijn van meer van dit soort verhalen en dan wil ik een van de lezers van haar boeken zijn. Prinses Maan en de heerser van het duister heeft wat mij betreft zeker 5 sterren verdiend.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks