Magie en een onmogelijke liefde

Takla Makan: het blauwe licht van Petra Nouns is een mysterieus Young Adult verhaal over magie en een onmogelijke liefde. Wat als de liefde jouw einde kan betekenen?

Ella woont met haar vader in Berlijn. Haar moeder is door haar werk niet vaak thuis. Op de school van Ella is het een ware mix van culturen en dat leidt nogal eens tot conflicten. Ella en haar beste vriendin Sofia kunnen best van zich afbijten, maar ze proberen om niet al te vaak in de problemen te komen.

Ella baalt ervan dat ze alweer samen in een klas zit met Orkan. Dit is nu al het 8e jaar dat ze opgescheept zit met de jongen die zichzelf veel te leuk vindt. Natuurlijk hij is erg knap en de meeste meisjes kunnen hun ogen niet van hem af houden, zij wil niets van hem weten. Hoe verzint hij het dat zijn tante kan toveren, denkt hij nu echt dat mensen in zijn sprookjes geloven?

Wanneer Ella ineens wordt overvallen door een blauw licht, waarin ze Orkan en zichzelf als een verliefd setje samen ziet, denk ze dat er bij haarzelf ook een steekje los zit. Zij en Orkan samen? Dat zal nooit gebeuren.

“Met zijn ogen halfgesloten murmelde hij: ‘Blauw’. Iedereen lachte. In mijn onderbuik kon ik voelen dat hij iets belangrijks had gezegd. Maar wat kon er nu belangrijk zijn aan het woord ‘blauw’? Het enige wat er belangrijk aan kon zijn was mijn reactie erop. Met andere woorden: ik spoorde niet.” Petra Nouns

Wat Ella niet weet is dat er, om haar en Orkan heen, mysterieuze krachten aan het werk zijn. Zowel de witte tovernares Leila als de zwarte tovenaar Arda proberen invloed uit te oefenen op de toekomst van Ella en Orkan. Wat is de bedoeling van al deze magische krachten? Waarom ziet Ella een toekomst met Orkan in haar visioenen?

Takla Makan: het blauwe licht is een origineel verhaal. Oude gebruiken worden op een leuke manier in de huidige tijd gebracht waardoor het verhaal een eigentijdse uitstraling heeft.

Het blauwe licht brengt visioenen van de toekomst met zich mee en die roepen veel vragen op. Het verhaal biedt ruimte om als lezer lekker mee te puzzelen met Ella en haar vriendin Sofia: wat houden de visioen in, wat gebeurt echt en staat die toekomst vast? Gaandeweg leer je, samen met de hoofdpersonages, meer over de inhoud van de visioenen en wat deze betekenen.

Petra Nouns laat door het verhaal heen regelmatig de botsing tussen de verschillende culturen op de school terugkomen. Het is haar gelukt om dit echt onderdeel van het geheel te laten uitmaken en de lezer daarnaast ook aan het denken te zetten over alle negatieve aspecten van discriminatie, waar dit ook vandaan komt en wie of wat het ook betreft.

Petra Nouns weet het verhaal op aantrekkelijke wijze te vertellen. Takla Makan: het blauwe licht boeit van begin tot einde. Het grootste deel wordt vanuit het perspectief van Ella verteld, waardoor je haar al snel beter leert kennen. Het personage van Orkan komt pas in de loop van het verhaal meer tot leven. Petra Nouns weet op deze manier de spanning tussen Ella en Orkan goed in stand te houden. Een deel van het verhaal wordt ook vertelt vanuit de twee oude magiërs, waardoor er telkens een stukje van de geheimzinnige schil wordt afgepeld.

Takla Makan: het blauwe licht zou de veelbelovende de start van een serie kunnen zijn. Helaas is Petra Nouns in 2015 overleden. Alhoewel aantekeningen voor een mogelijk vervolg in het bezit van haar familie zijn, is dit er (nog) niet van gekomen. Laat je hierdoor echter niet weerhouden om Takla Makan: het blauwe licht te lezen. Het boek voldoet prima als stand alone. Het einde is redelijk open maar zeker niet onbevredigend.

Ik geef Takla Makan: het blauwe licht van Petra Nouns 4 sterren.

Meer recensies van sheila_hjv_inbooks