Benieuwd naar het vervolg!

29 september 2015
In haar debuutroman 'De heerschappij van de maskers: Vuur en as' schotelt Sabaa Tahir ons een militaire staat voor waarin persoonlijke vrijheid niet bestaat en waar fysieke en psychologische terreur doodnormaal zijn. Toch gaan de twee hoofdpersonages op zoek naar de vrijheid van hun lichaam en ziel. Laia wil er alles aan doen om haar gearresteerde broer te bevrijden en aanvaardt uit pure wanhoop een levensgevaarlijke spionageopdracht bij de commandant. Elias Veturius die – in tegenstelling tot Laia – boven aan de maatschappelijke ladder staat, denkt eraan te deserteren, waar uiteraard de doodstraf op staat.

De karaktertekening van de twee hoofdpersonages is ontzettend nauwkeurig. Aangezien we het verhaal afwisselend door Laia’s en Elias’ ogen bekijken, kennen we hun diepste gevoelens en gedachten, zelfs die die ze voor de buitenwereld angstvallig geheimhouden. We leven met hen mee en begrijpen hen volkomen. Naar de drijfveren van Helene, de commandant en de andere personages kunnen we enkel raden op basis van wat Elias en Laia horen, zien en denken.

Maar niet enkel de hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt, ook de dystopische maatschappij wordt zeer gedetailleerd beschreven. De typische gewoonten, de geschiedenis en het uiterlijk van de verschillende stammen, de positie van de vrouw, de plaats van religie en vooral de verschillende mythische wezens zijn tot in de details uitgewerkt. Toch worden er nog veel vragen opgeroepen, die hopelijk in het tweede deel opgehelderd worden. Het is namelijk een boeiende wereld waarover we nog veel meer willen weten.

Natuurlijk zou het geen succesvol boek voor jongvolwassenen kunnen zijn als er geen romance doorheen sluimerde. De verplichte driehoeksverhouding is ook in 'Vuur en as' aanwezig en zelfs niet één, maar twee keer. Hoewel dat duidelijk van het goede te veel is, is de eerste 'love triangle' zeker functioneel voor de plot. Dat Laia zowel gevoelens heeft voor Keenan, een lid van het Verzet, als voor Elias, de zoon van de commandant, stuwt het verhaal met een razende snelheid voort. Hoewel het boek erg beschrijvend is, leest het ontzettend vlot. Het is vast en zeker een aanrader voor lezers die dol zijn op dystopieën en houden van boeken die vervolgd worden, want aan het einde zijn er nog zoveel onbeantwoorde vragen dat het tweede deel ongetwijfeld even interessant wordt als 'Vuur en As'.