Zomerse YA

Sigried 06 juli 2019 Hebban Recensent
Part of grieving is letting go of the past. But how can you let go if you never knew it in the first place?

Sarah Dessen is een bestseller auteur van young adult boeken die wereldwijd vertaald worden. The Rest of the Story is een verhaal over de zoektocht naar een eigen identiteit. Ik nam deel aan de Hebban Leesclub, een leuke manier om de auteur en dit boek te leren kennen
Wanneer de zomerplannen van de 17-jarige Emma in duigen vallen, moet er hals over kop een bestemming gevonden worden waar ze drie weken heen kan. Tot haar verbazing wordt ze naar de familie van haar overleden moeder gestuurd, een familie waar ze slechts één keer als kind op bezoek is geweest en waar ze het bestaan van was vergeten.

Haar aankomst in North Lake leert haar meteen dat het er volledig anders aan toe gaat dan ze gewoon is. De tieners krijgen er behoorlijk wat vrijheid, maar hebben ook veel verantwoordelijkheid. Wat Emma nog het meest verbaasd is hoe iedereen alles over haar lijkt te weten, meer zelfs dan ze zelf weet. Ze vlucht echter niet weg in haar veilige cocon, maar gaat de uitdaging aan. De eerste stap is aanvaarden dat ze wordt aangesproken met Saylor, de naam die haar moeder haar gaf. Met deze stap gaat niet alleen een raam naar het verleden voor haar open, maar meteen ook een volledig nieuwe wereld: “Emma was the rich cousin form Lakeview who organized things and worried. Saylor, well, she could be anyone.”

Maar een naamsverandering blijkt niet voldoende om haar oude gewoontes af te werpen. Haar voorzichtigheid, vreemde humor en introverte karakter staan in schril contrast met de chaotische, impulsieve groep waarin ze terecht komt. Het mysterie rond haar moeder zorgt voor een zekere spanningsboog, al moet het boek het vooral van de zomerse vakantiesfeer hebben.

Foto’s spelen een belangrijke rol. Wat zegt een foto over het moment waarop hij genomen wordt, en wat kan er verteld worden over het verhaal dat zich achter het plaatje afspeelt? De auteur toont op een mooie manier aan hoe iedereen een eigen verhaal bij het verleden verzint. Pas door de verschillende verhalen onbevooroordeeld samen te leggen, krijg je een vollediger beeld en wordt de wereld groter.
Sarah Dessen heeft een fijne, humoristische schrijfstijl die tragiek op een ernstige, maar niet melodramatische manier in het verhaal vervlecht. De personages worden duidelijk neergezet, zodat lezers zich gemakkelijk in een van hen zullen herkennen. Dat ze niet erg complex zijn – zo komt Emma wel erg jong en naïef over voor een 17-jarige – vond ik jammer, maar zou me als tiener niet gestoord hebben.

Op het eerste zicht is The Rest of the Story een YA boek over eerste verliefdheden en volwassen worden, maar op een subtiele manier worden heel wat thema’s in het verhaal verwerkt: rouw, erbij horen, relaties tussen ouders en kinderen, de zoektocht naar een eigen identiteit… Deze combinatie maakt het een heerlijk zomerboek dat je moeilijk loslaat.

Meer recensies van Sigried