persoonlijke ervaring met een tikkeltje Britse humor

Silke Wimme 24 juni 2019

David Attenborough zal bij heel wat mensen een belletje doen rinkelen. Van 1954 tot 1963 maakte hij een meerdelige natuurdocumentaires voor BBC, namelijk het gekende Zoo Quest. Bovendien heeft BBC dit jaar op sociale media het leven van David wat extra in de kijker gezet door het filmpje 93 years in 93 seconds te verspreiden, waarbij je het leven en vooral het werk van David in 93 seconden aan je voorbij ziet gaan. Hij kwam in heel wat avonturen terecht tijdens zijn vele ontdekkingsreizen voor Zoo Quest, hierover maakte hij ook schriftelijke verslagen. De eerste drie van deze verslagen zijn gepubliceerd in zijn boek De avonturen van een jonge bioloog waar hij zijn lezers meeneemt naar Guyana, Indonesië en Paraguay. Reizen naar de andere kant van de wereld bevat de volgende drie verhalen en brengt ons naar Papoea-Nieuw-Guinea, Madagaskar en Australië.

In een beknopte inleiding geeft David extra achtergrondinformatie over de toenmalige situatie bij het maken van de serie. Het is niet zoals nu, waarbij camera’s compact en eenvoudig zijn, nee ze waren zwaar, lomp en onhandig. Ook de televisietechnieken zijn volledig veranderd, de beelden kunnen nu onmiddellijk bekeken worden, wat destijds niet het geval was. Dit zorgde voor soms zeer moeilijke situaties tijdens zijn ontdekkingsreizen.

Hij heeft de verhalen in deze nieuwe, herziene druk grotendeels gelaten zoals hij ze toen ter tijd opschreef, met uitzonderingen van enkele details uit de omschreven ceremonieën van de Aboriginals. Dit om de hedendaagse gevoeligheid rond dit thema niet te kwetsen. Hoewel de inleiding beknopt is, prikkelt hij al zijn lezers om verder te lezen en om zo snel mogelijk aan ‘Boek een’ te beginnen die over zijn ontdekkingstocht naar de paradijsvogel van Papoea-Nieuw-Guinea gaat.

Hierna neemt hij de lezers mee naar Madagaskar en Australië. Samen met zijn vaste cameraman Charles beleeft hij er de gekste avonturen. Hoewel Zoo Quest vooral het filmen van dieren als doel had, omschrijft David in zijn verhalen niet alleen deze bijzondere diersoorten en zijn zoektocht om hen te vinden. Hij gaat nog een stapje verder door ook de verschillende stammen die hij tijdens deze zoektocht tegenkomt, hun traditie en manier van leven neer te pennen. Dit klinkt allemaal als droge, saaie literatuur, doch brengt David alles op een zeer levendige manier.

Bij het lezen waande ik mij echt in de jungle op zoek naar de mooie paradijsvogel. Wat ook leuk om weten is, is dat de meeste filmpjes van Zoo Quest beschikbaar zijn op You Tube en tijdens het lezen kan je altijd even snel een filmpje opzoeken over de passage die je net aan het lezen bent, om het je nog beter voor te kunnen stellen. Er is voldoende evenwicht tussen de passages waarbij David het over de natuur heeft en die waarbij hij het heeft over het lokale leven. Zowel een natuurliefhebber als een cultuurliefhebber zal zijn gading vinden in het boek en doordat David beide onderwerpen evenwichtig aan bod laat komen, wordt het geheel niet saai. Zo ben ik vooral geïnteresseerd naar zijn ervaringen met de lokale bevolking, maar kon ik ook genieten van zijn omschrijvingen van de natuur en de dieren. Bovendien is het boek doorspekt met typisch Britse humor en charme die het een extra dimensie geven en zorgen voor een aangename leeservaring.

Deze nieuwe editie is netjes verzorgd, de verhalen worden geïllustreerd aan de hand van tal zwart-wit foto’s en ook enkele kleurfoto’s. Wat het geheel nog visueler maakt voor de lezer. Het is duidelijk dat David niet alleen een goede tv programma maker is maar dat hij ook nog eens de kunst van het verhalen vertellen bezit. Het saaiste onderwerp wordt via zijn pen een boeiend verhaal. Alleen jammer dat je als Belgische lezer snel merkt dat dit boek vertaald werd door een vertaler uit Nederland, doordat sommige termen bij ons bijna of niet meer in gebruik zijn.

Reizen naar de andere kant van de wereld is meer dan ik had verwacht. Het boeide mij van de eerste pagina, en het las als een pageturner, eenmaal begonnen onmogelijk nog neer te leggen. Van mij krijgt het dan ook een verdiende 4.5 sterren.

Meer recensies van Silke Wimme