Toffe thriller

SophieRogmans 11 juni 2019
Ik probeer graag eens wat nieuws uit, en kwam zo terecht bij Hugo Luijten. Ik hou van zijn boeken; ze hebben de vaart van een Amerikaanse misdaadroman en de gelaagdheid van de Scandinaviërs. Ondanks dat de hoofdfiguur wat voor-de-hand-liggend is gekozen (uitgebluste commissaris met een drankprobleem), komt het ontzettend 'echt' over. Alsof Luijten een nieuwe manier heeft gevonden om gebaande paden te betreden. Veel vaart, onverwachte plottwists en zeer zeker ook vermeldenswaard: humor. Af en toe luidop moeten lachen en dat overkomt mij niet vaak met een thriller. Het is zó beeldend geschreven dat ik de scènes goed voor de geest kon halen. Het boek schreeuwt als het ware om een verfilming. Sommige hoofdstukken spelen tijdens een mysterieuze ontmoeting op restaurant. Het psychologische spelletje dat daar gaande is, daar heb ik misschien wel het meest van genoten. Kruimeltje voor kruimeltje geef Luijten de lezer nét dat beetje informatie dat nodig is voor de lezer om te kunnen 'meedoen'.
De politieke achtergrond (Brexit, Belgische politiek) is zeer actueel, zonder dat het storend is. En de reden die Luijten geeft voor de Brexit is zonder meer plausibel! Aanrader dus voor de vakantie, deze 'Brexitmoorden'.

Meer recensies van SophieRogmans