Als je het licht niet kunt zien.

29 september 2015
Het boek gaat over een meisje dat blind is geworden Marie-Laure. Ze woon tesamen met haar vader in Parijs waar haar verder werkt als slotenmaker in het natuur historisch museum. Haar vader is degene die haar allerlei vaardigheden aanleert die heel belangrijk zijn voor haar zodat ze zichzelf kan helpen als er niemand is. Hij bouwt ook een maquette van de omgeving zodat ze zelf de weg naar huis kan vinden. Dit is dan ook heel erg belangrijk want de tweede wereldoorlog staat voor de deur. Het boek gaat ook over Werner een wees die samen met zijn zusje Jutta in een weeshuis woont. Werner komt uiteindelijk omdat hij heel goed is met radio’s terecht bij de Hitlerjeugd. Natuurlijk volgt na de Hitlerjeugd ook het front om zijn land te dienen.

Het is een prachtig verhaal en gaandeweg komen de verhaallijnen van Werner en Marie- Laure samen. Het verhaal speelt zich af in het verleden en de huidige tijd maar op een of andere manier is het helemaal niet vervelend en leest het boek heel erg fijn. Eerst had ik weinig sympathie voor Werner omdat hij zich in mijn ogen te veel liet beïnvloeden door andere mensen terwijl hij slim genoeg was om te weten dat het zo niet in elkaar zat. Maar na een tijdje kreeg ik evenveel sympathie voor Werner als ik al had voor Marie- Laure. Vind het zeker een verhaal dat ze ook mogen laten lezen in de middelbare school zodat de kinderen eens een ander boek lezen. Als er een nieuw boek uitkomt van de auteur zal ik het ook zeker gaan lezen.

Meer recensies van