Wederom een geslaagd boek.

10 juni 2015
De cover oogt wat donker en mysterieus vind ik men ziet iemand in een bootje op het water. Pieter Aspe staat weer in gouden letters op de cover zoals altijd. Wat me wel meteen opvalt is Aspe Nv op de cover. Ik vind de cover niet bijster origineel of speciaal.

Het verhaal begint met Barend Vossen die van de trap is gevallen en eerst weet men niet of er sprake is van moord of een ongeluk. Van In en Versavel worden erbij geroepen om de zaak te onderzoeken. Niet lang erna wordt Robert Dewilde neergeschoten. Het is aan Van In en Versavel om uit te zoeken wat er aan de hand is. Is er iemand uit op de erfenis of is er sprake van een vete tussen de families. Natuurlijk komt Hannelore de vrouw van Van In ook ter sprake. Zij is recentelijk onderzoeksrechter geworden. Ook zij heeft zo haar problemen met bepaalde zaken.

Ik heb alle boeken van Pieter Aspe heb gelezen. De een vond ik al wat minder dan de andere maar echt teleurgesteld ben ik nog nooit geweest. Ik lees nu al 10 jaar Pieter Aspe dus ik denk dat ik me wel een fan mag noemen van zijn werk. Het is ook verstandig om te beginnen met het eerste deel omdat je anders heel wat achtergrondinformatie mist over Van In, Hannelore en Versavel.
Het typische aan een boek van Pieter Aspe is dat het zich meestal afspeelt in Brugge. De stad Brugge maakt er dan ook gebruik van en je kan een Aspewandeling doen in Brugge. Wij gaan regelmatig naar Brugge en dat maakt het natuurlijk extra leuk want dan kan je nog een beter beeld krijgen van de bepaalde plaatsen die regelmatig terugkomen in het boek.

De hoofdpersonages van het boek zijn uiteraard Van In, Versavel en Hannelore. Van In onderzoekt de moorden samen met Versavel maar daarnaast zijn ze ook nog hele goede vrienden. Hannelore is de vrouw van Van In en zij is onderzoeksrechter bij het openbaar ministerie. Gedurende de boeken leer je de personages beter en beter kennen. Met sommige stukken heb ik enorm zitten lachen. Wat me een beetje vreemde blikken opleverde in het openbaar maar voor ons als lezers wel bekend denk ik.
Ik heb enorm genoten van deze Aspe. In De doos vind ik wel wat meer diepgang zitten dan in de vorige twee boeken. Zeker het verhaal van de moordenaar heeft me toch wel geraakt. De verwikkelingen van het verhaal zitten wederom goed verstopt wat het extra spannend maakt. Ook merk je dat door de boeken heen de hoofdpersonages bepaalde ontwikkelingen meemaken. Het boek leest als een trein. Ik heb vandaag op een paar uur tijd 200 pagina’s gelezen zo spannend vond ik het. Pieter Aspe is in Nederland niet zo bekend maar ik vind dat hij toch meer bekendheid verdiend. Ik zou jullie heel graag dit boek willen aanraden en kijk al uit naar het volgende boek. Het boek is voor mij 4 sterren waard.

Meer recensies van