De grote stilte

12 oktober 2015
Het boek verteld het verhaal van Odran Yates. Hij gaat het klooster in omdat zijn moeder heeft gezegd dat hij een roeping heeft. Zelf vind hij het allemaal prima en begint aan zijn opleiding tot priester. Jaren later begint hij toch te twijfelen aan zijn roeping en het priesterschap door de vele schandalen die uitbreken in Ierland rond de katholieke kerk.

Zelf ben ik naar een interview van deze schrijver geweest over dit boek en je merkt dat zijn manier van schrijven en zijn interview duidelijk overeenkomt hoe hij erover denkt. Hij maakt de katholieke kerk niet zwart maar brengt de misbruikschandalen toch goed onder de aandacht. Het wordt dus heel professioneel geschreven en zijn schrijfstijl is prettig. Het lijkt mij verschrikkelijk om zoals Odran Yates nu een priester te zijn en ook omdat hij probeert een goede priester te zijn. Alle priesters worden nu in Ierland over dezelfde kam gescheerd door de jarenlange doofpot actie van de katholieke kerk. Tijdens het lezen zat ik soms vol afgrijzen te lezen over hoe de slachtoffers zijn behandeld door de kerk. De kerk deed alles eraan om het in de doofpot te stoppen ook al vielen er dan nog meer slachtoffers. Het is ook moedig om over zo een thema te schrijven vind ik op deze manier want het is moeilijk om niet bepaalde mensen om hun tenen te trappen. Ook het hedendaagse van het thema heeft me verbaasd. Ik vind het dan ook weer een goed boek van deze schrijver.

Meer recensies van