Poppenhuis

23 september 2015
Het boek begint met Laura Bakker die Pieter Vos moet overtuigen om terug bij de politie te komen om een politiezaak op te lossen. Pieter Vos is na de verdwijning van zijn dochter een gebroken man. Hij woont op een oude versleten woonboot en niks interesseert hem nog echt. Hij draagt oude kleren en rookte ook af en toe een joint om zijn verleden te vergeten. Maar dan komt Laura Bakker naar Pieter Vos om hem om hulp te vragen want er is weer een meisje verdwenen om dezelfde manier dat zijn dochter is verdwenen. Samen proberen ze het meisje terug te vinden en ontdekken een heleboel dingen die niet ontdekt mogen worden. Vos en Laura worden samen een team.

Dit is een nieuwe serie die geschreven is door David Hewson. Eerder schrijf hij al een serie rond The Killing en de Nic Costa serie. De boeken rond de Nic Costa serie heb ik ook met veel plezier gelezen maar ik was toch wat sceptisch in het begin voor een reeks boeken die zich afspeelde in Nederland. Mede omdat ik dacht het gaat moeilijk worden voor hem om de sfeer te kunnen beschrijven maar dat heeft hij uitstekend gedaan.

Ik vind het verbazingwekkend hoe goed David Hewson kan schrijven rond een boek dat zich in Amsterdam afspeelt met toch enkel typische dingen zoals de wallen, woonboten en grachten. Er is duidelijk heel wat research gebeurd voor het schrijven van het boek. De hoofdpersonages zijn ook heel goed neergezet en ik had niet verwacht dat het boek zo zou aflopen. Er wordt zeer goed gewerkt naar de plot en ik ben toch wel enkele keren op het verkeerde been gezet. Het boek is reuze spannend en heeft me ook echt uit mijn leesdip gesleept. Er is ondertussen een tweede boek verschenen dat ik al heb aangeschaft omdat ik meer wil lezen over de avonturen die De Vos en Bakker nog gaan meemaken.

Meer recensies van