Spaar de spotvogel

21 oktober 2015
Het boek gaat over Atticus die advocaat is in het stadje Maycomb in het de jaren dertig. Hij heeft 2 kinderen Jem en Scout die hij zelf opvoed omdat zijn vrouw overleden is samen met een Afro-Amerikaanse hulp . Hij doet dit behoorlijk goed want hij leert zijn kinderen enkele basisnormen zoals respect. Dan krijgt hij een zaak toegewezen van een Afro-Amerikaanse man die hij moet verdedigen en dan begint de ellende voor de familie van Atticus.

Jammer dat een boek van 55 jaar geleden nog steeds zo hedendaags kan zijn. In de VS zijn er vaak nog vooroordelen tegen Afro-Amerikaanse mensen. Alleen jammer van de titel vind de Engelse titel toch een stuk beter klinken. Harper Lee is er wel in geslaagd om de personages goed tot leven te wekken waardoor ik me soms heel erg in enkele kon verplaatsen en ook zoiets had van dit kan toch niet gebeuren.

Meer recensies van