Gevangen door de spanning

Sylvie Van der Wee 22 oktober 2017
Iedereen heeft al wel eens een koppel als Jack en Grace gezien, de rijke gentlemen met zijn charmante echtgenote. Vele zouden jaloers zijn op het leven van Grace, want voor de buitenwereld is hun leven perfect. Tot je hen wat beter leert kennen en ontdekt dat Grace geen grote geluksvogel is, maar getrouwd is met een psychopaat.

B. A. Paris’ debuut Achter gesloten deuren is meteen een New York Times-bestseller. Haar ouders zijn Frans en Iers, ze groeide op in Engeland, huisde een tijdje bij onze noorderburen en momenteel woont ze in Frankrijk. Intussen heeft ze ook nog een aantal nieuwe thrillers neergepend.
In haar debuut schrijft Paris over het leven van Jack Angel en zijn echtgenote Grace. De twee leven het perfecte leven; hij een goedverdienende topadvocaat en gentlemen, zij de perfecte huisvrouw die kan koken en tuinieren. Alles wijst op een perfecte relatie, maar als je wat langer leest, zal je begrijpen in wat voor een hel Grace terecht is gekomen en wat Millie, haar zusje met Downsyndroom, te wachten staat. Grace komt nergens zonder Jack, heeft geen telefoon of mailadres en draagt steeds een lege handtas bij zich. Esther, de nieuwe vriendin van Grace, wordt achterdochtig en bezorgd; er moet iets mis zijn, want het perfecte leven bestaat niet. Esthers bezorgdheid om Grace is niet onterecht, want Grace is helemaal niet getrouwd met een topadvocaat, maar met een psychopaat. Hij houdt haar gevangen in haar eigen huis en sloot systematisch haar contact met de buitenwereld af. Telkens ze probeert te ontsnappen of probeert mensen te vertellen dat ze gevangen wordt gehouden, is Jack haar steeds een stapje voor. Het draait Jack eigenlijk niet om Grace, maar om haar zusje Millie, die als ze achttien wordt bij hen komt wonen. Komt Millie ook terecht in de hel waar Grace woont, of weet ze te ontsnappen aan de duivel?

Het boek begint in medias res, tijdens een etentje bij Jack en Grace thuis, een jaar na hun huwelijk. Door gebruik van flashbacks wordt het verhaal versneld. De hoofdstukken zijn afwisselend heden en verleden en doorheen het boek leer je Jack en Grace kennen en ontdek je hoe Graces leven veranderd is door hun huwelijk. Het verhaal wordt vertelt door Grace, in zowel de hoofdstukken uit het heden als die uit het verleden werd het verhaal in de belevende ik geschreven, je leeft mee met het hoofdpersonage, ondergaat haar angsten en denkt mee met haar terwijl je afschuw voor Jack, de tegenspeler, groeit. Het duurt ook niet lang voor je de betekenis van de titel van het boek begrijpt, Grace zit letterlijk achter gesloten deuren. Of Paris het boek geschreven heeft omdat zijzelf of iemand die ze kent in zo’n situatie zit of omdat het gewoon in haar opkwam weet ik niet, maar wat ik wel geleerd heb uit dit boek is dat niet alles is wat het lijkt. Ik vond het ook best goed gevonden dat Jack advocaat is voor vrouwen die mishandeld worden door hun man, terwijl hijzelf zijn vrouw mishandeld.

Ikzelf ben niet zo’n vlotte lezer, ik begin vaak aan een boek, maar stop dan halverwege omdat het te lang duurt voor ik het uitheb of omdat het verhaal me niet meer boeit. Dit boek is iets helemaal anders, ik heb het boek bijna in één trek uitgelezen, omdat ik wou weten wat er gebeurd was en wat er zou gebeuren. Paris maakte zeer mooi gebruik van spanningsopbouw; door het verhaal in medias res te laten beginnen en met flashbacks te werken, maar ook de belevende ik-verteller droeg daar toe bij. Er konden geen hints naar de afloop van het verhaal worden gegeven, aangezien de verteller niet meer wist dan wat jij wist. Het boek las ook zeer snel omdat je, door afwisselend hoofdstukken over het heden en het verleden te schrijven, telkens twee hoofdstukken moest lezen om te weten wat er vervolgens gebeurde.
Ik raad het boek zeker aan aan iedereen die van wat spanning houdt, of je goed leest of niet maakt niet veel uit want in het boek worden geen al te moeilijk woorden en zinsconstructies gebruikt.

B. A. Paris schoot meteen in de roos met haar debuut Achter gesloten deuren, waarin ze de perfecte leugen van Jacks en Graces perfecte leven neerpent. Het boek is een grote hoop spanning die je vlot in één trek kan uitlezen. Het boek leert je dat niet alles is wat het lijkt.