Aangrijpend en realistisch

Tamara Nome 09 januari 2018
Recensie Lief van je - Roanne van Voorst
~De belangrijkste momenten van je leven dienen zich vermomd aan, schijnbaar onschuldig door hun verpakking van complete alledaagsheid. ~P. 22

In het verhaal leren we Rêve kennen, we beginnen op het moment dat Rêve in de rechtszaal zit en terecht staat voor een misdaad. Alleen wat er precies is gebeurd blijft een mysterie. Rêve is een tweedejaars literatuurstudent die haar jongere broertje verliest, vervolgens wordt er in het boek verteld hoe dit verlies Rêve niet alleen als persoon kapot maakt maar ook de relatie met haar ouders, vrienden en alles waar het leven van Rêve tot dat moment om draait. Ze besluit om zich bij het leger te voegen om zichzelf zo weer nuttig en goed te voelen. Terwijl ze op uitzending is gebeurd er van alles waardoor ze uit eindelijk de diagnose PTTS krijgt. In het boek volgen de situatie elkaar redelijk snel op en omdat er heen en weer wordt gesprongen tussen verleden, heden en toekomst wordt langzaam duidelijk wat er gebeurd is met haar broertje.

Voor een roman loop ik meestal niet zo snel warm, ik laat ze meestal zelfs liggen. Maar na het lezen van het proloog was ik zo geïntrigeerd dat ik een beetje ontdaan was omdat ik niet verder kon lezen.
Tijdens het lezen heb ik heel veel empathie gekregen voor Rêve. Ik voelde al haar pijn, onmacht, verdriet, woede en tegelijkertijd ook haar humor, geluk, liefde en hoe het haar een dubbel gevoelens gaf.
Ik moest erg wennen het heen en weer gespring tussen het verleden, heden en de toekomst daardoor was het soms lastig te volgen. Dat is het enige minpuntje van het boek in mijn ogen, maar voor een ander kan het juist wel een groot pluspunt zijn. Gelukkig zijn niet alle lezers hetzelfde.
Roanne heeft dit verhaal zo realistisch geschreven dat je echt het gevoel krijgt alsof je overal middenin zit. Het grijpt je bij de keel greep en sleurt je mee naar een climax waar je toch enkele minuten stil van bent.

Dit boek is echt een aanrader voor een ieder die graag het gevoel krijgt om midden in het verhaal te zijn. Er zit humor in, wel een beetje duister zo af en toe, spanning, drama en zelfs een beetje romantiek. Voor ieder wat wils dus, echt een roman zoals een roman in mijn hoofd van nu zou moeten zijn.

Lief van je van Roanne van Voorst krijgt van mij 4 sterren.

~Justin zou hebben gezegd dat elke samenleving zijn eigen rebellen in het leven roept.
~P. 161.

Meer recensies van Tamara Nome