Als alles anders was gegaan

Tessa Droge 26 september 2016
Het verhaal begint met: “Mijn moeder heeft de woorden gevonden.” Dat maakt direct nieuwsgierig naar dit verhaal. Het verhaal is eenvoudig maar toch ook een tikkeltje spannend, want wat is er op die zaterdagmiddag precies gebeurt. De moeder vertelt dat ze samen met haar broertje brood ging halen en ook nog van hun vader naar school moesten, waar de vader werkzaam was, om een brief te halen die hij was vergeten. Daar slaat het noodlot toe. “Was hij toen maar langsgekomen” en “Had het wel gemogen, was alles anders gegaan” zijn belangrijke zinnen maar veranderen het verhaal niet, want het loopt toch allemaal anders. Een verhaal met een boodschap waarbij Bram de hoofdrol speelt en zijn vader er stuk van is dat het allemaal anders is gelopen. Zijn zus voelt zich verantwoordelijk maar is het haar schuld wel? Een prachtige novelle die je keer op keer leest. De plaatjes in het boek passen er goed bij. Een echte aanrader wat mij betreft.

Meer recensies van Tessa Droge