De achterflap van het boek is zeer mysterieus. Dat was ook de reden waarom ik hem heb gekocht. Ik wilde weten waar dit mysterieuze kleine boekje over ging. En ik heb er absoluut geen spijt van dat ik hem heb gekocht!!

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk begint met een woord dat tegenwoordig vaak wordt gebruikt door jongeren, kort uit te leggen. Dat is zeer origineel. Ik begreep wel alle woorden want ik gebruik ze ook zelf, maar als je het boek leest en je begrijpt het woord niet is het zeker heek handig dat je weet wat dat woord dan betekent. Dat wil ook wel zeggen dat de auteur rekening houdt met de misschien iets wat oudere lezers. Zeer sympathiek. Het zijn ook niet zomaar woorden geplukt uit de jongeren taal die ze uitlegt, maar het woord dat ze uitlegt komt telkens ook wel overeen met het hoofdstuk dat je dan zal lezen. Zo kun je ook al een beetje verwachten wat je gaat lezen.

Het verhaal wordt beschreven via 2 personages. Marlou en Mick. Marlou is een gewoon meisje met als beste vrienden Yana en Mirthe. Mick is één van de populaire mooie jongens op school. Hij heeft een zusje Sam en een moeder met MS. Ze zitten allebei op dezelfde school, en op die school zit ook de mysterieuze "blogger 4818". Niemand weet wie de blogger is. De blogger krijgt altijd de nieuwste roddels en feiten doorgemaild door de leerlingen. Marlou en Mick worden allebei op verschillende momenten ongewenst vernoemd in de blog. En dan beginnen de drama's.

De verhalen van Mick en Marlou lopen door elkaar. Micks moeder wordt als maar zieker en zieker en de situatie wordt er niet beter door. Tegelijkertijd zit hij ook wel in met Marlou, want deels door zijn vriendengroep wordt ze eigenlijk wel gepest en verschijnt er een ongewenste foto van haar op 1 van de posts van blogger 4818

Het is een serieuzer boek dan je zou denken als je de cover ziet. Ik had verschillende gevoelens die opkwamen bij dit boek. Blij maar ook angst en verdriet. Ik heb het verhaal in 1 dag uitgelezen omdat het zo aangrijpend is. Het gaat over een serieuze onderwerpen, maar ze zijn op een luchtige en op een niveau voor jongeren geschreven. Ik vind de manier waarop het verhaal geschreven is ook heel erg leuk. Doordat niet ieder hoofdstuk over hetzelfde personage gaat, is het ook allesbehalve saai.

Het einde vind ik het minste. Het is een beetje vaag en onduidelijk. Het rare aan dit einde is dat je zelf kan kiezen hoe het afloopt maar eigenlijk is het toch al bepaalt. Je bent het gewoon niet zeker.

Wat ik ook iets minder vind, is dat de auteur de ziekte MS niet zo goed uitlegt. Ik vind dat ze het toch iets beter kon uitleggen.

Reacties op: mysterieus boek

Volg me - Sophie Jansen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 10,00 Bestel het e-book € 3,99