Niet echt weg van dit verhaal

04 december 2017
Het leuke van in een experience zitten is dat je verschillende boeken van één schrijver mag lezen en recenseren. Zo ook deze. Helaas vond ik dit boek minder geslaagd dan zijn andere exemplaren. Op mij komt het nogal ongeloofwaardig over dat je negentien keer verliefd wordt op meisjes die toevalligerwijs ook nog eens allemaal dezelfde naam dragen. Toeval bestaat niet? Hoe groot is de kans dat in een stad negentien meisjes wonen van jouw leeftijd die ook nog eens allemaal Katherine heten? Ik bedoel maar.

Hoewel de plot van het verhaal mij al snel duidelijk was en wie welke rol in het leven van Colin speelde, had ik moeite om mij door dit boek heen te slaan. Voornamelijk heeft dat te maken met de schrijfstijl. Veel nummers achteraan de zinnen die doorverwijzen naar de voetnoten onder aan de bladzijde. Dat vond ik enigszins storend, want dan ben je aan het lezen en onwillekeurig onderbreek je het verhaal omdat er zo nodig iets verduidelijkt moet worden. Je gaat dan als vanzelf toch eerst die uitleg lezen met als gevolg dat je de draad van het verhaal kwijt bent..

Maar dit werk heeft ook leuke dingen in zich. Neem nou het feit dat ze op een roadtrip gaan en dan terecht komen in een klein plaatsje waar zich het graf zou bevinden van lid van het Oostenrijkse keizershuis. Natuurlijk ligt hij daar niet echt begraven, maar de uitleg die er wordt gegeven over het ontstaan van de eerste wereldoorlog is voor mij zeer interessant geweest.. Je gaat toch snel even op wikipedia kijken naar de ware toedracht en zo wordt je algemene kennis weer even opgefrist.

Wanneer je thuis bent in de wiskunde dan is de persoon Colin interessant voor je. Zelf heb ik geen wiskundig inzicht, dus daarom was het voor mij minder interessant.. Green legt achterin het boek ook uit in zijn nawoord dat hij de wiskundige feitjes en formules door iemand anders heeft laten schrijven omdat hij daar zelf ook niet in thuis is. Dat maakt het dus dat dit verhaal toch ook weer uniek is, want Green bewijst maar weer eens dat hij ook kan schrijven over dingen waar hij geen verstand van heeft, en dat de wiskundige Colin dan toch als geloofwaardig over komt..

Meer recensies van