Een roman met echte diepgang

11 oktober 2017
Hoofdthema van het boek is liefde, affectie en een misplaatste loyaliteit aan een jeugdvriendin. Direct in het begin van het boek worden de karakters kort geïntroduceerd. Met een flashback uit het verleden wordt het de lezer duidelijk waarom Robin geen zin meer heeft in vaste relaties en wat de oorzaak is van haar "gebruiksaanwijzing."

Personages worden zo neergezet in het verhaal dat je nieuwsgierig wordt naar de reacties van Robin en hoe ze met bepaalde situaties en gebeurtenissen omgaat.. Gaat ze bij de pakken neerzitten, of vecht ze voor haar geluk en bestaan en uiteindelijk voor de liefde van haar leven?

De titel van deze roman laat zich in een vroeg stadium al zien, hoewel pas tegen het einde van het boek door Max wordt uitgesproken dat ze een gebruiksaanwijzing heeft..

Aline heeft een vlotte luchtige schrijfstijl waardoor dit boek makkelijk wegleest.. Dat verklaart ook waarom ik hem in twee dagen al uit had. Het is alsof je zelf in hun leven getrokken wordt en dat je Max en Robin persoonlijk kent. Als iemand zo kan schrijven, dan heb je toch iets heel goeds neergezet. Een minpunt je is echter wel dat het wat saai en langdradig werd daar waar de verhalen van het fotoboek werden uitgewerkt. Dat had voor mij geen toegevoegde waarde aan het verhaal zelf en mocht wat mij betreft wel weggelaten worden.

Over de cover van het boek valt ook veel te zeggen,want dat is eigenlijk al het hele verhaal in het kort weergegeven. In het boek zelf zit ook een verrassing verweven die de oplettende lezer zeker op zal vallen. Er is door de uitgever dus zeer goed over nagedacht om niet alleen het verhaal, maar ook van de cover een juweeltje te maken. Met deze roman heb je dan ook een pareltje in handen waarvan de personages je nog lang bij zullen blijven.

Meer recensies van