Eén boog van licht, maar zeven verschillende kleuren

14 november 2017
Aan de buitenkant is er niets aan Aza Holmes te zien. Ze heeft alles goed voor elkaar, vrienden, goede schoolresultaten en materialistisch ontbreekt het haar aan niets. Maar niets is wat het lijkt.. Aza heeft het gevoel dat ze in een gevangenis zit waarin ze van minuut tot minuut geleefd wordt.

Op een indrukwekkende manier laat John Green met dit boek de lezer kennis maken met de aandoening ocd. Door middel van metaforen legt hij uit hoe de denkwereld van Aza werkt en daarmee ook die van hem, denk ik.

Op de cover van het boek zie je een spiraal. Als je die van buiten naar binnen volgt, dan wordt die steeds nauwer en er komt geen einde aan. Zo is het ook met gedachten. Dat Aza graag wil veranderen blijkt uit de gesprekken die ze voert met haar psycholoog.

"Jezelf zijn is niet gemakkelijk, misschien zelfs niet uniek. Zelf is meervoudig, maar meervoudigheden kunnen ook integreren.Denk aan een regenboog. Het is één boog van licht, maar met zeven verschillende kleuren licht. Het hoort bij elkaar."
Een mooie metafoor om aan te geven dat iemand verschillende eigenschappen heeft maar toch één persoon is, dat je dat niet los van elkaar kunt zien.

Dit boek gaat over vriendschap, een beetje een oppervlakkige relatie met Daisy, omdat Aza meer oog heeft voor haar eigen gedachten en obsessies dan voor haar omgeving. Verrassend genoeg heeft ze wel een dieper gaande contact met Davis. Daar waar haar obsessies in het dagelijks leven voor veel hinder zorgen, weet ze het ten goede te gebruiken in haar zoektocht naar de vader van Davis en Noah. Ondanks haar eigen problemen heeft ze wel oog voor het welzijn van Noah.

Dit is een boek dat inzicht geeft in de wereld van psychische aandoeningen. Niet alleen degene die hier aan lijdt heeft last van de gevolgen, maar de omgeving ook. Ook laat Green zien, dat je ondanks je beperkingen, er ook sterke kanten zijn aan ocd die je ten goede kunt inzetten om de ander te helpen. Het is een prachtboek, waarvan ik hoop, dat het zorgt voor meer begrip voor mensen met psychische klachten.

Meer recensies van