'hoe kom ik hier weer uit'

Thijs Hanrath 10 juli 2019
'hoe kom ik hier weer uit'

Het boek Wervelsof 2.0 van Suzanna Esther gaat volgens mij over: 'Waar ben ik in verzeild geraakt, hoe kom ik daar weer uit en hoe gaat me dat lukken?'

verhaal
Suzan [24 jaar oud] ontmoet de aantrekkelijke Steve op een bankje in het Vondelpark. Een paar dagen later vliegt hij terug naar Amerika. Na enige tijd brieven schrijven, stuurt hij haar een gratis ticket. Suzan vertrekt naar Oklahoma.

perspectief
Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief van Suzan afgewisseld met hoofdstukken vanuit Steve in de hij-vorm. Die afwisseling ik/hij doet aangenaam aan. Bovendien zorgt deze structuur voor spanning. De geheimen, die Steve voor Suzan verbergt, krijgen goed vorm zo. Steve wordt wat rechtlijnig neergezet in veel minder pagina's, maar in twijfel en 'beslissingen nemen' lijkt hij best wel op Suzan. In hun ambivalentie houden zij elkaar aan het lijntje.

boek dat breekt met een 'romantraditie'
Suzanne Esther bewijst dat een roman helemaal niet hoeft te bestaan uit een uitgesproken held en zijn tegenspeler, met veel aangezet reliƫf en conflict. Zij zet gewoon twee ambivalente mensen neer. Conflicten blijven ingehouden, gevoelens en emoties wisselen voortdurend en dat wordt spannend verteld, al moest ik er even inkomen. Ik heb zelden zo goed een ambivalent personage neergezet gezien als Suzan: denkend, ingehouden, twijfelend, van de ene kant dit, maar tegelijkertijd dat. Tekenend voor Suzans dubbelheid vind ik een zinnetje op pagina 131: 'Ik was niet [...] in staat om de situatie op een andere manier het hoofd te bieden'.
De achterflap spreekt van een ontwikkelingsroman. Ik zou zelf meer spreken van een verwikkelingsroman, triller-achtig qua spanning. Suzan wordt slechts wat bewuster van haar ambivalentie.

herkenbaar en lekker leesbaar
Onzeker en niet wetend wat anderen van haar verwachten, past Suzan zich vaak aan. Zo wandelt zij door het leven in Oklahoma. Volgens mij doen veel mensen dat als ze jong zijn en is dit boek daarom ook zo goed herkenbaar.
De stijl van Suzanna Esther is van hoog niveau, het leest aangenaam en helder en veel beelden weerklinken in mijn hoofd.

kritiekpuntjes
De schrijfster had meer uit de denkende, analyserende en afwegende Suzan mogen springen. Steve zie ik zelfs bijna alleen maar vanuit zijn hoofd in zijn hoofdstukjes. Ik mis situaties waar Suzan midden in de actie is zodat ik als lezer even uit haar gedachtewereld kan zijn.
De 'dialogen', in prima taal overigens, worden steeds vertraagt door beschrijving en zijn zo nooit lang. Een stijl; maar een beetje meer afwisseling had gekund.
Flashbacks worden soms letterlijk aangekondigd. Helder, maar wat meer springend van de ene naar de andere situatie, zou het geheel meer vaart geven.

wonderlijke epiloog
Er volgt een wat wonderlijke epiloog van de schrijfster waarbij ze ingaat op hoe het boek geschreven is, op reacties op de eerste druk van Wervelstof en op hoe haar relatie met Steve nu is.

Leuk leesboek! Waardering 4,5 ;-)

Meer informatie op www.suzannaesther.nl.

Thijs Hanrath, schrijver, zanger, liedjesmaker, videoproducer en publicist.
www.thijshanrath.nl