Dit is een verkorte recensie van die ik op 6-7-2019 op mijn website heb neergezet.

‘Waar ben ik in verzeild geraakt, hoe kom ik daar weer uit en hoe gaat me dat lukken?’ Zie hier ‘Wervelstof' 2.0, van Suzanna Esther:

Suzan ontmoet de aantrekkelijke Steve op een bankje in het Vondelpark. Een paar dagen later vliegt hij terug naar Amerika. Na enige tijd brieven schrijven, krijgt zij van hem een gratis ticket toegezonden. Suzan vertrekt naar Oklahoma.

Het boek is geschreven vanuit het ik-perspectief van Suzan afgewisseld met hoofdstukken vanuit Steve in de hij-vorm. Die afwisseling ik/hij doet aangenaam aan. Bovendien zorgt deze structuur voor spanning. De geheimen, die Steve voor Suzan verbergt, krijgen goed vorm zo. Steve wordt wat rechtlijnig neergezet in veel minder pagina’s, maar in twijfel en ‘beslissingen nemen’ lijkt hij best wel op Suzan. In hun ambivalentie houden zij elkaar aan het lijntje.
Tekenend voor Suzans dubbelheid vind ik een zinnetje op pagina 131: ‘Ik was niet […] in staat om de situatie op een andere manier het hoofd te bieden’. Het is de enige weg die ze kende om problemen te lijf te gaan.

Suzanne Esther bewijst dat een roman helemaal niet hoeft te bestaan uit een uitgesproken held en zijn tegenspeler, met veel aangezet reliëf en conflict. Zij zet gewoon twee ambivalente mensen neer. Conflicten blijven ingehouden, gevoelens en emoties wisselen en dat wordt spannend verteld.Ik moest er wel even inkomen. Ik heb zelden zo goed een ambivalent personage neergezet gezien als Suzan: denkend, ingehouden, twijfelend,'van de ene kant dit, maar tegelijkertijd dat’.

Onzeker en niet wetend wat anderen van haar verwachten, past Suzan zich vaak aan. Zo wandelt zij door het leven in Oklahoma. Volgens mij doen veel mensen dat als ze jong zijn. Voor mij was het goed herkenbaar.

De stijl van Suzanna Esther vind ik van een hoog niveau, het leest aangenaam en helder en veel beelden weerklonken in mijn hoofd.

De schrijfster had wel wat meer uit de denkende, analyserende en afwegende Suzan mogen springen. Steve zie ik zelfs bijna alleen maar vanuit zijn hoofd in zijn hoofdstukjes. Ik mis toch wel situaties waar Suzan midden in de actie is zodat ik als lezer even uit haar gedachtewereld kan zijn.
De ‘dialogen’, in prima taal overigens, worden steeds vertraagt door beschrijving en zijn zo nooit lang. Een stijl; maar een beetje meer afwisseling had gekund.
Flashbacks worden soms letterlijk aangekondigd. Helder, maar wat meer springend van de ene naar de andere situatie, zou het geheel meer vaart geven.

Er volgt een nog wat wonderlijke epiloog van de schrijfster waarbij ze ingaat op hoe het boek geschreven is, op reacties van lezers op de eerste druk van Wervelstof en op hoe haar relatie met Steve nu is.

De achterflap spreekt van een ontwikkelingsroman. Ik zou zelf meer spreken van een verwikkelingsroman, triller-achtig. Suzan wordt slechts wat bewuster van haar ambivalentie.

Leuk leesboek! Waardering 4,5 ;-)

Reacties op: 'hoe kom ik hier weer uit'

Wervelstof - Suzanna Esther
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 16,99