Donker, donker, donkerst

05 oktober 2016
Na het succes van Verloren vrouw (Gone girl) besloot de Nederlandse uitgever Boekerij om ook de andere boeken van schrijfster Gillian Flynn opnieuw onder de aandacht te brengen met dezelfde kaften en een scherpe prijs. Reden voor mij om ook haar eerdere werk te gaan lezen.

Duisternis (Dark Places) valt wederom op door zijn originaliteit. In deze thriller is de hoofdpersoon de enige overlevende van een brute moord op haar familie, op haar broer na, die veroordeeld is voor de moorden en daarvoor in de bak zit. Je zou verwachten dat de hoofdpersoon hierdoor een bang en onzeker meisje is, maar in het geval van Libby is dat alles behalve. Sterker nog, eerder het tegenovergestelde. Het is namelijk een stelende, nare vrouw met een grote mond die graag de zielenpiet uithangt zodat ze geld krijgt van mensen die haar zo zielig vinden. Als het geld op een gegeven moment opraakt en ze een uitnodiging krijgt als spreker bij de Kill Club komt ze maar wat graag in actie. De Kill Club is een bonte verzameling mensen die allemaal dezelfde fascinatie hebben, namelijk moord. Liefst zo gruwelijk mogelijk, zoals Libby overkwam. Als ze daar komt en het blijkt dat niemand gelooft dat haar broer Ben ook daadwerkelijk de moorden heeft gepleegd volgt een ouderwetse whodunit. Met dit verschil dat Flynn ook in Duisternis gebruik maakt van verschillende vertelperspectieven. Zo worden de hoofdstukken afgewisseld door Libby, haar broer Ben en haar moeder (toen ze uiteraard nog leefde.)

Hierdoor weet je als lezer meer dan de hoofdpersoon wat naar mijn smaak niet overal even goed is uitgewerkt. Het einde is onbevredigend waardoor het boek minder goed is dan het zou kunnen zijn en dat is jammer. Daarnaast vind ik het bij vlagen wel erg depressief en pessimistisch. Flynn tekent in dit boek de zwarte kant van de maatschappij op en daar moet je tegen kunnen.

Overigens is Flynn in Amerika een doorslaand succes. Gone girl staat inmiddels als 81 weken op de New York bestseller list en alle drie haar boeken worden momenteel verfilmd. Dat maakt me nieuwsgierig naar haar debuutroman Teerbemind (Sharp Objects) die ik vast binnenkort ga lezen.

Meer recensies van