Prachtig boek!

10 juni 2019
Dit boek is echt superorigineel. Begrijp me goed: ik lees graag fantasy en sf, maar tussen alle fantasy, sf en contemporary waaruit de YA-wereld bestaat, wordt het soms een beetje saai. Zo nu en dan komt er gelukkig eens een totaal ander boek op de planken. Meestal is dat dan avontuur, of detective, en daar heeft dit boek deels wel iets van weg, het is toch niet helemaal hetzelfde.
Ik heb persoonlijk helemaal niks met politiek, ik heb er echt een bloedhekel aan, maar in dit boek past het zo goed. Het is zo'n originele setting, met zulke knappe ideeën en uitwerking... Iets als dit lees je maar heel erg zelden. Het is een beetje het Borgen van de (YA-)boekenwereld, daar was ik evenveel van ondersteboven en onder de indruk.
Alle plannetjes, het gekonkel, de spanning, de duistere deals - het zit allemaal prachtig in elkaar. Het is één grote puzzel, en je gaat dit boek waarschijnlijk niet volledig begrijpen als je het maar één keer leest, maar het is prachtig. Echt een grote aanrader. Iets als dit lees je echt zelden, zowel qua genre maar ook qua plot.
Ook de vertaling - met dank aan Annemarie de Vries, een naam die we ook wel vaker zien - is subliem, met niet één fout voor zover ik gemerkt heb. Bovendien is het hier en daar echt wel een mijnenveld in hoe bepaalde zaken verwoord (moeten/kunnen) worden en hoe ze juist niet vermoord (kunnen/mogen) worden zodat er geen foute dingen en aannames gezegd worden. Zeker omdat veel van wat er gezegd en gedaan wordt (al dat gekonkel) ook niet letterlijk vermeld wordt natuurlijk. De sarcastische stem van Tess is ook prachtig overgenomen - er zaten een paar momenten in waar ik echt bij dacht, 'Dit is zooo knap vertaald, écht Tess'. Mijn complimenten!
En over Tess gesproken, die is ook zo knap neergezet. Zij en Ivy lijken zo erg op elkaar en hun botsingen zijn zo mooi neergeschreven. Zeker als je dan later een plottwist krijgt en een paar erg emotionele scènes op het einde. Erg de moeite! Shout-out ook nog naar Emilia, die misschien nog wel plezanter is om over te lezen dan Tess of Ivy.
9/10

Meer recensies van