Mooie afsluiter van de reeks

17 juni 2019
Het niveau van het derde boek halen we hier, in dit laatste deel, niet meer, maar Boek 4 is nog steeds een ontzettend stevig verhaal en een lust voor het brein. Er zitten een paar momenten in waar je hart bijna stilstaat, of uit je lijf gerukt wordt, of een steen wordt. De gebeurtenissen volgen elkaar supersnel op en je verveelt je geen moment. Erg knap hoe alles opgelost wordt, zeker als je bedenkt dat er in één boek toch een paar verschillende verhaallijnen (van kleiner en groter belang) ontrafeld en afgerond moeten worden. Het achtste seizoen van Game of Thrones laat zien hoe het niet moet, Sea Spell laat zien hoe het wel moet.
De personages komen hier helemaal tot hun recht en ontplooien zich prachtig - álle personages, natuurlijk, maar met nadruk Sera, Neela, Astrid, Becca, Ava en Ling. Een prachtig staaltje van character development, en eveneens iets waar GoT S8 nog iets van kan leren...
(Side note: Ja, ik ben lichtelijk getraumatiseerd, net zoals de meesten onder ons.)
Er zitten, zoals gewoonlijk, een paar momenten in dit boek die ik niet zag aankomen, en verdomme, het is weer goed gevonden. Zeker een meerminreeks die de moeite waard is.
8,3/10
Gemiddelde rating voor de reeks: 8,15/10