Na een redelijk slabakkend tweede boek (dit woord kennen jullie niet, denk ik, Nederlanders? Zoek maar op ;)) gaat Donnelly er hier weer helemaal voor, dat is duidelijk.
Alle zes de meerminnen zijn terug van de partij, en in Dark Tide gaat er speciale aandacht uit naar Astrid. Als grote fan ben ik dus ook helemaal weg van dit deel, dat mag wel duidelijk zijn. Haar ontwikkeling en achtergrond worden erg uitgediept, en ook op een goede manier. Dat geldt trouwens ook voor de vijf andere meerminnen. In tegenstelling tot Boek 2, waar ik vond dat dat wat miste, is in dit derde boek heel wat personageontwikkeling aanwezig en, zoals bijvoorbeeld Sera en Astrid op het einde tegen elkaar zeggen, is het erg duidelijk waar we vandaan komen, een kleine duizend bladzijdes geleden. Een knappe ontplooiing van hun wezens.
Er zitten weer een paar knappe twists en verrassingen in - waar ik natuurlijk niks over ga zeggen, maar het zijn een paar pareltjes.
Over parels gesproken, elke keer als ik lees over 'the black pearl' moet ik denken aan een bepaalde film met een bepaald personage dat wel in deze setting thuishoort, ook... Dat is wel grappig soms. (Ik lees de Engelse versies, voor alle duidelijkheid.)
Eens te meer wil ik even aandacht besteden aan de taal ook. Hier zit zoveel origineels in, zowel in het Engels als in de niet-Engelse woorden en namen. Veel talen kennen is zeker een pluspunt voor deze reeks, want dan ga je een hoop meer meekrijgen. Echt een lust voor het oog!
Het enige waar ik minder van overtuigd was, was een bepaalde beslissing die Lucia maakt. Wat er gebeurt is echt gruwelijk. Al is Lucia natuurlijk een schurk, zelfs voor haar lijkt dit me te wreed en te ver gaan. Meer zelfs, het past niet helemaal in het algemene gevoel dat deze reeks op mij overbrengt. Dat is wel wat zonde.
Maar al bij al is dit tot nu toe het beste boek van de drie, absoluut een knapperd!
8,5/10

Reacties op: Prachtig derde deel!

Donker getij - Jennifer Donnelly
Jouw recensie   Schrijf een recensie E-book prijsvergelijker