Een verhaal vol tegenstellingen

Tommy Verhaegen 17 juli 2019
Een verhaal vol tegenstellingen dat misschien daardoor tot de mindere in de Biggles reeks behoort. Enerzijds is er een mysterieus eiland, dat wel heel onaangenaam wordt voorgesteld, anderzijds slaagt de schrijver erin om het mogelijke spannende avontuur van de beklimming van de top erg vervelend te maken. Door de beschrijving is de lezer ook al zeker van het einde, dat wordt wel erg duidelijk gemaakt. Verder is het natuurlijk nogal onwaarschijnlijk om een horde wilde honden te hebben op een eiland zonder echte verbinding met de buitenwereld, Johns rekent ons zelfs voor hoeveel vlees die meute per dag wel nodig heeft.
Ook de manier waarop Biggles gevangen genomen en nadien gered wordt overtuigt niet zoals we gewend zijn. Het potentieel is er zeker maar het lijkt alsof de schrijver te veel in 1 boek wou stoppen en daardoor een eigenlijk eerder oppervlakkig verhaal heeft afgeleverd. Nog altijd de moeite voor de liefhebbers van Biggles en zijn vrienden, maar voor de anderen zijn er zeker beter boeken te vinden

Meer recensies van Tommy Verhaegen