Onzuivere gebeurtenissen

turnthepages.nl 12 juni 2019
In Showstopper zijn de mensen verdeeld. Je hebt de superieure zuiveren en de vieze droesems. Slecht, gevaarlijk, beestachtig volk.
In het Circus wagen droesems elke avond hun leven, als vermaak van de zuiveren.
De zuivere Ben ziet Hosioko, de koorddanseres, en zijn ogen worden geopend. De illusies verdwijnen en hij begint de situatie te zien zoals hij is.
Kan hij het verschil maken? Kan hij de situatie veranderen?

Een spannend young adult verhaal geschreven door Harley Barker. Het doet denken aan gruwelverhalen uit de tweede wereldoorlog. Mensen die als ongedierte worden gezien en behandeld. Lugubere gebeurtenissen. Achter gesloten deuren maar ook zeker openbaar, om een statement te maken. Ook deden bepaalde stukken aan Harry Potter denken. Niet wat de magie betreft maar door het onderdrukken van een bepaalde groep. De setting is tevens origineel.

Het verhaal wordt vanuit Ben, de zoon van de minister van Droesemhandhaving en vanuit de koorddanseres Hoshiko verteld. Twee compleet verschillende mensen uit twee compleet verschillende werelden.

Ben is een rustige jongen die tot zijn ontmoeting met Hoshiko nooit over de wereld om hem heen had nagedacht. Nooit iets in twijfel getrokken. Zijn personage is alles behalve complex.
Hoshiko daar in tegen, zit vol woede en verdriet. Ze is kwaad op de mensen die haar leven zo verzieken. Kwaad op alle zuiveren. Kwaad op het systeem. Kwaad op Silvio, de stalspreekmeester, die aan grootheidswaanzin leidt. Doordat ze haar kalmte niet goed kan bewaren komt ze regelmatig in lastige situaties terecht.

Het is een goed boek, maar geen geweldig boek. De spanning is zeker aanwezig, elk hoofdstuk eindigt in een cliffhanger. Toch kabbelde het maar wat voort. Je weet van te voren hoe het boek gaat eindigen, dit vond ik storend. Het boek was iets te langdradig. Het had een korter en krachtiger verhaal kunnen zijn.
Ondanks dat, is de onderliggende boodschap duidelijk.

Een goed boek maar niet eentje die me bij zal blijven. Ik heb niet op het puntje van mn stoel gezeten zoals gehoopt. Toch wel een leuk boek voor de afwisseling.

Meer recensies van turnthepages.nl