Van Hoof 09 november 2011
Fatale maandag is een boek van Kathy Reichs.Het gaat over het vinden van drie skeletten in een kelder van een pizzeria.In de kelder worden niet alleen skeletten gevonden.Er liggen ook 3 knopen.Volgens een expert zijn de knopen gemaakt in 19de eeuw.Tempe twijfelt hieraan en gaat verder op onderzoek.Temperance Brennan is de protagonist in het boek van Kathy Reichs.Je leest het boek vanuit haar standpunt.Zij vertelt het verhaal.Ze is een round character,je kent haar gevoelens en gedachten.Ze is heel openlijk over haar relatie met Andrew en de ups en downs met Anne,haar beste vriendin die opeens verschijnt door de scheiding met haar man.Tempe weet hoe het voelt want zij is ook gescheiden van haar man Pete.Ze logeert op haar appartementje samen met haar kat Birdie. Andrew Ryan is antagonist.Hij is de tegenhanger van Tempe.Hij is heel mysterieus en je komt weinig over hem te weten.Je weet dat hij een aan/uit-relatie heeft met Tempe,maar je weet niet hoe zich voelt tegenover haar.Het verhaal wordt verteld vanuit het ik-perspectief.Tempe vertelt over haar eigen belevingen.Je ziet heel het verhaal door haar ogen.De informatie wordt beetje bij beetje vrijgegeven.Eerst kom je iets te weten over de skeletten,dan over de knopen,dan over de andere zaak,enzovoort.Je krijgt net genoeg informatie in de verschillende hoofdstukken zodat je zelf kan fantaseren over het vervolg van het verhaal.Door nieuwe informatie in het volgende hoofdstuk zie je het vervolg weer anders.De auteur werkt met cliffhangers.Dit zorgt ervoor dat het boek een echte page-turner is.Bijna bij elk hoofdstuk wordt een beetje informatie achtergehouden zodat je snel het volgende hoofdstuk wil lezen.In het begin van het volgende hoofdstuk wordt de informatie dan toch vrijgegeven.Ik vind dat het boek een goed en vlotlezend boek is.Door de cliffhangers en de informatie die achtergehouden wordt,is het plezier om het boek in één adem uit te lezen.Je wil zo snel mogelijk de oplossing weten.