Enigma - Turing - Computer

veravb 05 augustus 2016
Het boek begint met de dood, zelfmoord of ongeluk of moord, van Alan Turing in de jaren 50 van de vorige eeuw. De jonge politieagent Leonard Corell wordt op de zaak gezet. Het is een gevoelige zaak want Alan Turing was homo en dat was in die tijd nog een misdaad, naast een schande en een doodzonde. Daarnaast was Turing ook betrokken, hoofdrolspeler, bij de decryptie van de Duitse enigma machine waarmee gecodeerde berichten verzonden werden tijdens de oorlog. Dankzij het ontcijferen van deze berichten is mogelijk de oorlog vroeger afgelopen, zelfs gewonnen.
Turing had een droom van een electrische machine die slimmer zou worden dan de mens. De computer is volop bezig die droom waar te maken.

Ik had moeite om in het boek te komen, ben er eigenlijk nooit echt in geraakt. Was dit nu een misdaadverhaal of een historische roman. Ik weet het niet.

Meer recensies van veravb